فولکلور برای کودکان یک زبان مشترک وحدت بخش است

پنجمین برنامه دنیای من، دنیای کتاب، با حضور جواد رسولی، نویسنده، پژوهشگر فرهنگ عامه و فولکلور کودکان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، در این برنامه‌ی مشترک که توسط واحد فرهنگی و آفرینش‌های ادبی برنامه ریزی و اجرا شد، کتاب «فولکلور کودکان، هفت مقاله از فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی کودکان» مورد نقد و بررسی مربیان استان خراسان‌رضوی قرار گرفت.

در این نشست که بیش از ۹۰ دقیقه به طول انجامید، قریب به اتفاق مربیان مسئول، فرهنگی و ادبی استان خراسان‌رضوی، همچنین تعداد کثیری از دانشجویان ادبیات کودک و پژوهشگران فرهنگ عامه شرکت داشتند.

طی برنامه‌ریزی انجام شده، چندی پیش، کتاب «فولکلور کودکان، هفت مقاله از فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی کودکان» تألیف جواد رسولی در اختیار مربیان استان قرار گرفت و بر همین اساس در ۲۴ آبان ماه، مصادف با زادروز مؤلف، توسط مربیان کانون پرورش فکری نقد و بررسی شد.

 در آغاز نشست، ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون استان، ضمن تبریک زادروز نویسنده کتاب «فولکلور کودکان» گفت:

استفاده از محتوای ابزارها و نرم‌افزارهای جدید، می‌تواند بسیار موثر عمل کند و این امری ثابت شده است؛ بالطبع چه محتوایی غنی‌تر از احیای فرهنگ فولکلور و فرهنگ عامه‌ای که در اقصی نقاط خراسان بزرگ موجود است و قاعدتا، فرهنگ‌های متنوع و ماندگاری دارد.

زره‌ساز با اشاره به گنجینه ارزشمندی از فرهنگ مردم خراسان و فولکلور کودکان که چندی پیش توسط دکتر رسولی به کانون خراسان رضوی هدیه شد، اظهار امیدواری کرد، با دقت نظر و همت دکتر رسولی و همراهی و پیگیری همکارانمان نسبت به این مقوله، شاهد اتفاقات مبارکی در آینده‌ای نزدیک هستیم.

 در ادامه مربیان شرکت کننده در این وبینار آموزشی، هر کدام در فرصتی درباره‌ی محتوای کتاب فولکلور کودکان، به ارائه نظر پرداختند. بیان پرسش‌ها، ارائه پیشنهادات و ذکر نکاتی پیرامون محتوای مقالات تعریف شده در کتاب فولکور کودکان، توسط مربیان شرکت کننده در وبینار، همچنین توصیف شواهد مثالی از نمونه‌های فرهنگ شفاهی از هر منطقه، فرایند برنامه‌های اجرا شده در این نشست بود. شایان ذکر است که بیش از ۲۵ مربی در اقصی نقاط استان، نقد جامع و مکتوب خود را برای این نشست ارسال کردند که از این میان ۹ مربی، شفاها و در فضای مجازی، نظرات خود را ارائه نمودند.

در پایان جواد رسولی، نویسنده کتاب «فولکلور کودکان، هفت مقاله از فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی کودکان» و میهمان نشست، ضمن ابراز خرسندی از اهتمام خوب مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مقوله‌ی فرهنگ شفاهی و فولکلور کودکان در پاسخ به نظرات مربیان کانون پرورش فکری خراسان‌رضوی گفت: قصد من از انتشار این هفت مقاله تعیین و تثبیت سهم کودکان در مقوله فولکلور بوده است. رسولی ادامه داد: در فولکلور کودک، شاخصه‌هایی وجود دارد که موضوعات مطرح شده را خاص آنها جلوه داده است. فضا یکی از این شاخصه‌ها است. رسولی افزود: فولکلور برای کودکان یک زبان مشترک وحدت بخش است که در حیطه‌ی ملی می‌تواند وحدت ملی و در حیطه‌ی تمدنی می‌تواند، وحدت تمدنی ایجاد کند و این یک نکته قابل توجه و پر اهمیت است. نویسنده کتاب فولکلور کودکان در پایان خاطر نشان کرد: چقدر خوب است که این همت را هر یک از مربیان در شهرهایی که زندگی می‌کنند، داشته و نسبت به جمع‌آوری مواد فرهنگی منطقه خود اهتمام داشته باشند.  

این وبینار در ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی و به همت مرکز آفرینش‌های فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی برگزار شد و با استقبال بسیاری مخاطب مجازی از میان پژوهشگران ادبیات کودک، دانشجویان و مربیان فرهنگی و ادبی کانون همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =