گفتگو با کارشناس ارزیابی عملکرد کانون خراسان رضوی

با حضور مدیرکل کانون خراسان رضوی از کارشناس ارزیابی علمکرد کانون خراسان‌رضوی تقدیر شد. به همین بهانه گفتگویی با ملیحه یزدان پناه کارشناس این واحد انجام شد که در ادامه می خوانید:

در باب اهمیت و ضرورت وجود واحد ارزیابی عملکرد در سازمان‌ها برایمان بگویید.

 

هر سازمانی برای بقاء و حضور فعال در عرصه‌های گوناگون باید اصل «بهبود مستمر» را سرلوحه کار خودش قرار دهد و برای حصول این اصل، اولین گام «بهبود مدیریت عملکرد» است و ما با تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف، توجه ویژه به فرصت‌ها و تهدیدها و گرفتن بازخورد از محیط می‌توانیم این بهبود را داشته باشیم.

در واقع باید گفت هر سازمان برای آگاهی از میزان مطلوبیت خدماتی که ارائه می‌دهد و گسترش و بهبود آن، نیاز دارد نظام ارزیابی در سازمان را مستقر کند و در نتیجه این ارزیابی می‌توان شاهد افزایش کارآیی و اثربخشی در مجموعه باشیم و شاید اغراق نباشد اگر بگویم نبود نظام ارزیابی و عدم دریافت بازخورد به موقع، پیامدهایی چون روزمرگی، خروج از میدان رقابت سالم و در نهایت مرگ سازمانی را در بر دارد.

در ایران و در راستای اجرای بند الف ماده (3) آیین‌نامه اجرایی مواد (81) و (82) قانون مدیریت خدمات  کشوری،  به منظور ارزیابی میزان موفقیت دستگاه‌های اجرایی استان در تحقق اهداف برنامه‌های تحول اداری و وظایف تخصصی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در ابعاد شاخص‌های عمومی و اختصاصی در دستور کار قرار گرفته است و واحد ارزیابی عملکرد در سازمان‌ها موظف است با استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد در سه سطح سازمان، مدیران و کارکنان، به تحقق اهداف برنامه کمک و میزان آن را اعلام کند.

جشنواره شهید رجایی را برای ما معرفی کنید و آیا وضعیت کانون استان در سال98، در این جشنواره مورد رضایت بوده است؟

این جشنواره با ارزیابی و شناسایی دستگاههای موفق در ارائه خدمات، ضمن ایجاد انگیزه به دنبال ارتقاء بهبود عملکرد، آگاهی مردم از وضعیت عملکردی دستگاههای اجرایی و افزایش اعتماد عمومی است و هرساله دستگاه‌های اجرایی را در شاخصهای اختصاصی و عمومی مورد ارزیابی قرار داده و از تلاشگران عرصه خدمت قدردانی می‌کند.

کانون خراسان‌رضوی در دو سال اخیر در این جشنواره شرکت کرده و توانسته در دومین سال حضورش در شاخص‌های عمومی و اختصاصی امتیاز خود را در حد چشمگیری ارتقا بخشد.

در نیمه دوم سال 1398، کمیته‌های پنج‌گانه فعالیت خود را به طور جدی آغاز و تلاش شد مستندات و گزارشات قابل قبول برای ارائه به جشنواره شهید رجایی تهیه شود و خدا را شاکرم زحمات همکاران بی‌نتیجه نبود.

ارتقاء امتیاز در میان دستگاه‌های فرهنگی استان نتیجه همدلی و وفاق میان همکاران بوده چرا که ارزیابی عملکرد یک کار تیمی و گروهی است که هماهنگی میان اجزای یک سازمان را می‌طلبد.

نتیجه این همیاری این شد که در سال 1398 ما توانستیم در گروه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی استان، از رتبه هفتم به رتبه دوم صعود کنیم و درصد تحقق شاخصهای عمومی و اختصاصی نیز به 82/37% رسید که نسبت به سال قبل رشد خوبی داشتیم. البته این آغاز راه است و پایانی برای آن وجود نخواهد داشت. کار ما در سال جاری قطعا سخت‌تر از پیش خواهد بود و باید با  تجزیه و تحلیل داده‌ها و آسیب‌شناسی فعالیت‌ها، سطح کارآمدی مجموعه را ارتقا و فرهنگ خدمت‌رسانی را توسعه و ترویج دهیم.  

برنامه عملیاتی شما برای سال جاری و در واحد ارزیابی عملکرد چیست؟

با توکل به خدا و بهره‌مندی از راهکارهای روشنگرانه جناب آقای زره‌ساز مدیرکل محترم و همچنین همراهی همکاران بالاخص دبیران و اعضای کمیته‌های پنجگانه (ساختار و فناوری مدیریتی، مدیریت نیروی انسانی، توسعه دولت الکترونیک، سلامت اداری و مدیریت عملکرد) و پررنگ شدن کارگروه توسعه مدیریت، تلاش خواهیم کرد موانع و مشکلات موجود در مجموعه را به موقع شناسایی و با بازنگری و اصلاح مستمر فرآیندها، پروژه «بهبود عملکرد» را براساس آموخته‌های‌مان در ارزیابی سال گذشته اجرایی کنیم. 

ارتقاء نظام سلامت اداری، نظارت بر حسن اجرای تکریم ارباب رجوع و برقراری ارتباط مستمر با واحدهای مرتبط در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از جمله برنامه‌های عملیاتی این واحد در سال جاری و سال‌های آتی خواهد بود.

مراجعین از چه طریقی می‌توانند شکایات و انتقادات خود را به واحد ارزیابی عملکرد ارائه دهند؟

به منظور برقراری ارتباط و تعامل دو سویه بین دستگاه و مردم و همچنین تسهیل در دریافت شکایت و پیشنهادها تدابیری اتخاذ شده است که در اینجا به برخی از آن اشاره می‌کنم.

در پرتال استانی به آدرس http://khrazavi.kpf.ir/ در بخش نظرسنجی، مخاطبان عزیز می‌توانند با تکمیل فرم ارزیابی استقرار میز خدمت، میزان رضایت خود را از خدمات ارائه شده به تفکیک مرکز و نوع خدمت اعلام و ما را در ارتقاء سطح صیانت از حقوق شهروندی یاری کنند.

همچنین در بخش شکایات می‌توانند موارد مدنظر خود را با ما در میان بگذارند. البته آنچه حائز اهمیت است و عزیزان باید بدان توجه کنند این است که شکایات می‌بایست مستند بوده و حتما هنگام ورود اطلاعات شماره تلفن همراه خود را وارد کنند تا امکان اطلاع‌رسانی نتیجه رسیدگی به شکایت برایشان فراهم شود.

اینجانب نیز به عنوان کارشناس ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات کانون استان با شماره تماس 37617071 داخلی 216 پاسخگوی عزیزان خواهم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =