نقش افسانه‌ها در قصه‌گویی تشریح شد

نشست مجازی انجمن قصه‌گویی کانون کرمان با حضور لیلا کفاش‌زاده و با موضوع نقش افسانه‌ها در قصه‌گویی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی لیلا کفاش‌زاده پژوهش‌گر میراث فرهنگی ۲۴ آبان ۹۹ به صورت مجازی مهمان انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان شد و درباره افسانه‌ها در قصه‌گویی صحبت کرد.

بنابر این خبر، نجمه خاتون خداترس معاون فرهنگی کانون کرمان در ابتدای این نشست بیان داشت: «کتاب‌ها اصلی‌ترین ابزار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند و در این میان ادبیات کودک و قصه‌ها جایگاه ارزشمندتری دارند و در میان قصه‌ها و افسانه‌ها با شگردهای خاصی که ویژه آن‌هاست مخاطب را از دنیای مادی فراتر می‌برند و با جهان ناخودآگاه پیوند می‌دهند. به عبارتی کلی‌گرایی و نمادآفرینی که از ویژگی‌های قابل توجه افسانه‌هاست، دنیای افسانه را از واقعیت ملموس دور می‌سازد و رواج می‌دهند. جالب است که افسانه‌ها ساختاری را می‌آفرینند که با طرز فکر کودک و تجربه از جهان منطبق است و مفاهیم انتزاعی و اساسی را به طور غیرمستقیم به ناخودآگاه مخاطب عرضه می‌کند. بنابراین برای درک و فهم ساختار افسانه‌ها و تمایز آن از دیگر انواع قصه‌ها باید به خوبی آنها را شناخت.»

برهمین اساس، کفاش‌زاده با اشاره به این‌ که پدر و مادر افسانه‌ها اسطوره‌ها هستند بیان داشت: «اساطیر نماینده تداوم زندگی فرهنگی یک ملت، نوع تاریخ و نشان‌دهنده فرهنگ و نحوه تفکر مردمان در دوره کهن هستند.»

همچنین ادامه داد: «اسطوره‌ با زبان گویایی بیش از تاریخ بیانگر بازمانده‌های گران‌بهای پنهان شده در دل دوران است و معرب «هیستوریا» در یونانی به معنای جستجوی آگاهی و داستان است که در زبان انگلیسی به استوری تبدیل شده است.»

وی با بیان این‌که اسطوره‌ها را انسان‌ها خلق کرده‌اند اظهار داشت: «اسطوره‌ها به گونه‌ای خودآگاه برای تقلیل گرفتاری‌ها یا اعتراض به اموری که برای مردمان نامطلوب بوده است، به وجود آمدند و تکرار این داستان‌ها به آن‌ها حقانیت می‌بخشد.»

کارشناس مهمان انجمن قصه‌گویی کانون کرمان، علت خلق خدایان و اسطوره‌ها را عدم آگاهی مردمان و استفاده از تحلیل خود برای کشف علت واقعی حوادث دانست و گفت: «خدایان برای مبارزه با ناتوانی انسان‌ها خلق می‌شوند و بعد به شهریاران و قهرمانان زمین تبدیل می‌شوند.»

او همچنین علت مطالعه اساطیر را پی بردن به گوشه‌های تاریک ساختارهای اجتماعی کهن، فهم، درک و شناخت بهتر رفتار و آداب یک اجتماع، شناخت ریشه‌ها و مطالعه تاریخ و جغرافیای آن منطقه با بررسی اساطیر بیان کرد.

توضیح درباره شخصیت‌های اسطوره‌ای چون زروان، سپندار، تیشتر، وایو، آتور، آناهیتا و بازگویی قصه‌ها و افسانه‌هایی چون «شاه ماران» و نقش مار در افسانه‌های کرمانی، پرکو، گیلگمش، بانوی آب و... از دیگر مباحث مطرح شده از سوی کارشناس این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =