دومین جلدِ «دانشنامه‌ی محیط‌ زیست» از سوی کانون منتشر شد

جلد دوم «دانشنامه‌ی محیط‌ زیست» به قلم هنریک مجنونیان، بهرام حسن‌زاده‌کیابی و شکوه حاجی‌نصرالله‌ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی‌ و امور بین‌الملل کانون، این دانشنامه با ارائه‌ی ۳۶ مقاله‌ی الفبایی و با هدف تنویر افکار عمومی ‌برای فراگیر شدن دانش محیط‌ زیست برای مخاطبان بالای ۱۵ سال به چاپ رسیده است.
جلد دوم «دانشنامه‌ی محیط‌ زیست» مختص حرف‌های «الف و ب» است و به موضوع‌های گوناگون همچون اقلیم، انرژی، اقیانوس و دریا، افعی خالدار، انقراض، انقلاب سبز، باتلاق، باد، باغ‌وحش، باکتری‌ها، ببر، برکه، بندپایان، بیابان و... پرداخته است.
زنده‌یاد هنریک مجنونیان در مقدمه‌ی این اثر آورده است: «شیوه‌ی کار تهیه‌ی مطالب دانشنامه این گونه بوده است که برحسب موضوع در هر مدخل، متخصصان منابع، مقالات و اطلاعات مکتوب خود را در اختیار وی قرار داده تا ساده‌نویسی و بازنویسی کند. سپس مقاله‌ی تهیه شده دوباره در اختیار متخصصان موضوع مربوطه قرار داده می‌شد تا در چارچوب علایق و نیازهای افراد غیرمتخصص آن را مورد بررسی و بازنگری قرار دهند. گاهی چندین بار تبادل مقاله بین تهیه کننده و متخصصان مربوطه تکرار شده تا مقاله، مورد تایید هر دو طرف قرار گیرد.»
در تهیه‌ی این کتاب علاوه بر پدیدآورندگان، دو سرویراستار علمی، جمعی از ویراستاران علمی، جمعی از بازخوان‌ها و ویراستار ادبی مشارکت کرده‌اند.
در مقدمه‌ی اثر با توجه به ارزش عکس‌ها و تصاویر ارائه شده از سوی بیش از ۵۰ عکاس ایرانی - که آثار خود را در اختیار این دانشنامه قرار داده‌اند - از آن‌ها قدردانی شده است.
«چگونه از کتاب استفاده کنیم؟» عنوان بخشی از این کتاب است که به مخاطبان شیوه‌ی مراجعه به مقاله‌ها، جست‌وجوی اطلاعات و نمایه‌ها را می‌آموزد.
این اثر که ۲۲۰ صفحه و ۸۵هزار تومان قیمت دارد، به تسهیل‌گران، آموزش‌گران، مربیان و مدرسان حفاظت محیط زیست تقدیم شده است.
کتاب «دانشنامه‌ی محیط‌ زیست» دو بار همزمان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و شمارگان آن به ۲هزار و ۵۰۰ نسخه رسیده است.
علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از فروشگاه‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور، فروشگاه اینترنتی کانون به نشانی shop.kpf.ir و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی خریداری کنند.
یادآوری می‌شود جلد اول این دانشنامه که مختص حرف «آ» است، نامزد دریافت جایزه سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه کودک و نوجوان نیز شده بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =