نشست مشترک انجمن‌های شعر کانون کرمان برگزار شد

نشست مشترک انجمن‌های شعر کانون سرچشمه و شهربابک در هفته کتاب و کتاب‌خوانی با حضور مهرناز نصیری برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، در بیست و هشتمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی نشست مجازی مشترک انجمن شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه  و شهربابک به میزبانی انجمن ادبی پاتوق سرچشمه ۲۷ آبان ۹۹ با موضوع اهمیت کتاب‌خوانی در کیفیت‌بخشی آثار ادبی نوجوانان با حضور مهرناز نصیری کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون سمنان برگزار شد.

در این نشست مجازی که با حضور نجمه‌خاتون خداترس معاون فرهنگی، سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناسان آفرینش‌های ادبی کانون کرمان برگزار شد، کارشناس مهمان شعرهای بچه‌های دو انجمن را مورد نقد و بررسی قرار داد و برای هر کدام کتاب‌های مرتبط با سبک شعری آن‌ها که برای پیشرفت‌شان لازم بود معرفی کرد.

بنابر این خبر، مهرناز نصیری ابتدا توصیه کرد: «شاعر باید توانایی این را داشته باشد تا در کنار هنرمندان دیگر از عناصر طبیعت تصویرهایی در ذهن و قلبش ذخیره کند و از آنها به زبان احساس و اندیشه خودش بنویسد و این طبیعی است که از شاعرانی تاثیر بگیریم اما باید تلاش کنیم برای این تاثیرپذیری اندازه نگه داریم و از واژگان و ترکیب‌بندی‌های ادیبان بزرگ برای خودمان گنجینه بزرگ ذخیره کنیم و با آنها تصاویر جدید خلق کنیم.»

وی افزود: «شاید بتوان ایجاز را مهم‌ترین آرایه در شعر سپید دانست. ایجاز تلخیص، پیراستن و گنجاندن مفاهیم بسیار در یک ظرف کوچک است و شعر زبان و فرم متفاوت و برتری در بیان آغاز و پایان نسبت به کلام عادی دارد و گاهی حتی غیر منتظره و غافلگیرکننده می‌شود.»

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون سمنان بیان کرد: «ما تجربیات محدودی از دنیا، فصل‌ها، رنگ‌ها و آدم‌ها داریم. آدم‌های مختلف از کلمات و تعابیر متفاوت استفاده می‌کنند و هر چقدر که بیشتر به سراغ آثار ادیبان مختلف گذشته و امروز برویم بیشتر می توانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم و گنجینه لغات ذهنی‌مان را افزایش بدهیم و اندیشه را پربارتر کنیم. حتی به اندیشه‌ها معنای بیشتری بدهیم.»

او توصیه کرد: «در کتاب‌خانه‌های کانون کتاب‌های شعر خوب زیاد است. مجموعه شعر نوجوان که در گذشته طی سال‌های اخیر بودند و مجموعه‌های تازه هم به آن‌ها اضافه شده و به غیر از همه این‌ها مربیان خوب شما می‌توانند شعرهای خیلی خوبی را ارائه کنند. حتما از آن‌ها استفاده کنید.»

نصیری گفت: «داستان و رمان و تصویرهای موجود آن‌ها خیلی می‌تواند برای سرودن به شاعر کمک کند. کسی که در مسیر سرودن و نوشتن قدم برمی‌دارد هیچ وقت نباید کتاب را زمین بگذارد. کتاب باید مثل دوست همیشه همراه‌مان باشد.»

در پایان مهرناز نصیری کارشناس مهمان انجمن‌های شعر کانون کرمان تاکید کرد: «شاعر پس از شعرخوانی‌های منظم و هرروزه کمی بزرگتر در مسیر نوشتن قدم برمی‌دارد. او می‌تواند داشته‌های خود را منظم تر بیان کند. شاعرانه نویسی را تمرین کند و واژه‌ها و تعابیر شاعرانه‌تر را با واژه‌های ساده و عادی جایگزین و جابجا کند و همین‌طور قدم بعدی را باز هم بزرگ تر بردارد و این بار با انواع آرایه‌های ادبی با دنیای تخیل و تعابیر احساسی و شاعرانه آشنا شود و آنها را وارد شعر کند.»

یادآور می‌شود انجمن ادبی پاتوق  به سرپرستی زهره علیایی مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه و انجمن ادبی آوای قلم به سرپرستی زهرا میریان مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهربابک در کنار هفت انجمن دیگر کانون کرمان با حضور اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی استان در حال فعالیت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =