کارگاه آموزشی آشنایی با تفاوت‌های نمایشنامه عروسکی و صحنه ای

انجمن هنرهای نمایشی کانون خراسان جنوبی کارگاه آموزشی با موضوع آشنایی با تفاوت‌های نمایشنامه عروسکی و صحنه‌ای را با حضور «ساغر لطفی نژاد» کارشناس مرکز تولید تئاتر وتئاتر عروسکی کانون برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، بیستمین جلسه‌ی انجمن هنرهای نمایشی کانون استان در حالی با موضوع آشنایی با تفاوت‌های نمایشنامه نویسی عروسکی و صحنه ای (زنده) برگزار شد که ساغر لطفی نژاد کارشناس مرکز تولید تئاتر وتئاتر عروسکی استان تهران میهمان و مدرس این نشست بود.

لطفی نژاد در مقدمه مباحث خود نگارش نمایشنامه را به سفر تشبه کرد و گفت: برای نوشتن نمایشنامه عروسکی یا صحنه ای از همان ابتدا با ید تفاوت آن را شناخت، قدم به قدم پیش رفت و اطلاعات کسب کرد تا نتیجه کار لذت بخش باشد.

 وی به اعضا توصیه کرد: برای این کار لازم است ویژگی‌های یک متن ادبی و تفاوت آن با داستان،  نمایشنامه زنده یا عروسکی را بشناسیم، شناخت تفاوت‌ها و ویژگی‌های به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم یک متن خوب خلق کنیم .

لطفی نژاد با اشاره به تاریخچه نمایش کودک و نوجوان  عمر این هنر در ایران را حدود ۸۰ سال ارزیابی کرد و گفت: از جبار باغچه‌بان می‌توان به عنوان نویسنده و پیشکسوتِ آغاز گر تئاتر کودک و نوجوان در ایران یاد کرد.

وی نمایشنامه را راهنمای بازیگر و کارگردان دانست و اظهار داشت: نمایشنامه  متشکل از عمل و واکنش همراه با گفتگوی اشیاء یا بازیگر زنده است که برای اجرا در صحنه نوشته شده و همین موضوع آنرا از داستان متمایز می کند.

کارشناس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون از عروسک به عنوان اولین تفاوت دو نمایشمنامه عروسکی و زنده (صحنه ای) یاد کرد و گفت: شناخت تفاوت‌ها و محدودیت‌های عروسک در نوشتن متن نمایشنامه مهم و ضروری است.

وی دومین تفاوت این دو را نوشتن متن دانست و گفت: نویسنده در نگارش متن نمایش عروسکی بیشتر بر روی عروسک تمرکز دارد چون متنی که نوشته می شود باید متناسب با توانایی‌ها و ناتوانایی‌های عروسک باشد.

این کارشناس حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی کانون ادامه داد: بازی عروسک در اجرای روی صحنه تاثیر گذار است و لازم است  در این خصوص نویسنده متن با تمامی تکنیک‌های مختلف اجرای عروسکی و ویژگی‌های عروسک‌ها آشنا باشد.

لطفی نژاد با بیان تکنیک‌های نمایش عروسکی بیان داشت: گاهی نمایشنامه نویس بر یک تکنیک تکیه نمی کند و اینجا است که کارگردان با شناخت و اشراف بر تکنیک‌های نمایش عروسکی و توانایی های عروسک ها متن را مناسب سازی می کند .

وی افزود: متن نمایشنامه عروسکی به خاطر قابلیت‌های این نوع نمایش دنیای نامحدودی دارد و نویسنده  می‌تواند با امتحان تکنیک‌های متفاوت مفاهیم ارزشمندی را به مخاطب ارایه کند.

مدرس این کارگاه ریشه اصلی این تفاوت‌ها را در عروسک به عنوان یک پدیده خیالی  و تمثیل و نمادی از یک موجود یا شخصیت دانست و اظهار داشت: در نمایش صحنه‌ای بازیگر روی صحنه خودش نقش نماد واقعی در جامعه را بازی می کند.

وی ادامه داد:  از دیگر تفاوت‌های این دو می توان به صحنه پردازی اشاره کرد که نویسنده متن نمایش عروسکی باید به آن توجه داشته باشد.

گفتنی است ارایه ویدیو هایی از تئاترهای عروسکی و زنده با هدف درک بهتر تفاوت در متن نمایش نامه و پاسخ به سوالات اعضا حاضر از دیگر بخش‌های این نشست بود که در عصر روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۹ به منظور رعایت دستور العمل‌های بهداشتی به صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =