نقش زبان و نگاه خیالی به پدیده ها در شعر

همزمان با هفته کتاب و کتاب و کتاب‌خوانی انجمن ادبی راه زینه به منظور نقد و بررسی آثار شعر اعضای نوجوان این انجمن با حضور «فاطمه سلیمانی» ، شاعر و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان زنجان برگزار و بر نقش زبان و نگاه خیالی به پدیده ها در شعر تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان خراسان جنوبی، در بیست و نهمین روز از آبان ماه ۱۳۹۹ انجمن ادبی راه زینه با میزبانی از «فاطمه سلیمانی»، شاعر و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان زنجان برگزار و آثار شعر، شاعران نوجوان این انجمن نقد و بررسی شد.

سلیمانی در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد اولین عنصر با اهمیت در شعر را زبان و نگاه خیالی به پدیده‌ها و ارایه جهان تازه دانست  که با کلمات بیان می شود و مخاطب آنرا از پشت کلمه کشف می کند و زیبایی شعر وقتی اتفاق می افتد که این دنیا با یک یا چند بار خوانش کشف شود.

وی افزود: زبان و تخیل شعر کنار هم می توانند برای ساختن دنیای شعر به ما کمک کنند و شاعر باید سعی کند از بین چند واژه نزدیک به هم با یک معنا، بهترین کلمه را انتخاب  و به لحاظ موسیقی، زیبایی و پتانسیل اندیشه آنرا در سطرهای شعر به‌کار ببرد.  

این شاعر نگاه تازه و بیان تازه به پدیده ها یک اصل دانست و به شاعران نوجوان این انجمن توصیه کرد: این دو اصل کنار هم دنیای شعر را می سازند، شاید مضمون شعر تکراری باشد ولی این هنر شاعر است که مضمون تکراری را چطور نو، تازه و جذاب ارایه دهد.

در ادامه این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، پس از خوانش چند اثر ارایه شده توسط شاعران نوجوان کانون استان، این آثار توسط سلیمانی، میهمان و مدرس این نشست بررسی و نقد  و به شوالات اعضای حاضر پاسخ داده شد.

 گفتنی است انجمن ادبی راه زینه در دو حوزه شعر و داستان در استان خراسان جنوبی فعالیت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =