رسالت شاعر، انعکاس دغدغه‌های جامعه است

رسالت شاعر، انعکاس دغدغه‌های جامعه با شیوه‌ای متفاوت و سُرایش اثری برخوردار از جوهره شعری است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این مطلب بیان‌نگر نگاه مریم  علایی، شاعر، پژوهش‌گر و منتقد ادبی است.

علایی در نشست مجازی مربیان، رابطان و اعضای انجمن ادبی کانون استان گیلان، بررسی ساختار، وزن، زبان تصویر و اندیشه در شعر را نقطه‌ی آغاز این نشست برخط قرارداد و ثمره خلق یک اثر فاخر را بازگویی و انعکاس دغدغه‌های روز جامعه و القاکننده مظامینی سرشار از شیوایی و شاعرانگی دانست.

وی درعین‌حال، به ترسیم مرزهای شعر و متن ادبی پرداخت و بهره‌گیری از نگاه شاعرانه، قابلیت‌های شعری، آرایه‌های ادبی و انتخاب خلاقانه واژگان را وجه تمایزمتن ادبی و شعرعنوان‌کرد.

خالق اثر«کودکان، عارفان راستین» هم‌چنین، برخورداری اثر از جوهره‌ی شعری، ترکیبات زیبا و پیوستگی معنایی را از دیگر شاخصه‌های یک شعر فاخر ارزیابی‌کرد و گفت: تخیل شاعرانه، جایگاهی ویژه در سُرایش شعر و نقشی بنیادین در ارایه نگاه متفاوت شاعر به مخاطب دارد.

این شاعر و منتقد ادبی درهمین‌حال به نقد و بررسی آثار اعضای کارگاه‌های ادبی کانون استان گیلان پرداخت و ضمن موثر توصیف‌کردن هدایت و حمایت مربیان کانون از اعضا گفت: آن‌چه اثر یک شاعر را برجسته‌می‌کند، استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران، سیر مطالعاتی، نگاه متفاوت و نگرش غیرمعمولی است.

وی افزود: مطالعه، نوشتن و به‌تبعِ آن، آفرینش یک اثر، مسیری درست برای رسیدن به مقصود است و در این راه، «دریافتن لذت نوشتن» می تواند سازنده و تاثیرگذار باشد.

کارشناس مسوول واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان هم در این نشست مجازی باخوش‌آمدگویی به میهمان برنامه و حاضران، ازاهداف و اولویت‌های انجمن شعرآفرینش در نیمه دوم سال جاری سخن‌گفت.

حمیرا خدابنده ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی به حاضران و با مخاطب‌قراردادن اعضای انجمن ادبی شعر آفرینش افزود: «با کتاب، تا کتاب»، به دنیای رویاهای خود بروید و درسایه بهره‌گیری از خلاقیت‌های ذهنی، زبانی و کلامی، خالق آثار ماندگارباشید.      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =