انتخاب کتاب برای کودکان مبتنی بر تجربه علمی است

طاهره حمیدی در کارگاه آموزشی مجازی با حضور جمعی از معلمین شهرستان طبس برگزار شد انتخاب کتاب برای کودکان را مبتنی بر تجربه علمی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کنون خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در کارگاه آموزشی که ظهر روز شنبه یکم آذر ماه ۱۳۹۹  که با حضور ۱۲۰ نفر از معلمین شهرستان طبس با موضوع ضرورت ادبیات کودکان ونوجوانان و روش‌های علاقه‌مند کردن دانش آموزان به مطالعه به صورت مجازی  برگزار شد، انتخاب کتاب برای کودکان را مبتنی بر تجربه علمی دانست.

حمیدی در این کارگاه آموزشی به معرفی فعالیت‌های کانون و فعالیت‌های مجازی کانون در بستر اینترنتی www.kpf.ir و همچنین  تشریح اقدامات این نهاد فرهنگی در حوزه نشر تخصصی کتاب کودک و نوجوان پرداخت و  با بیان این‌که در انتخاب کتاب باید کودک و کتاب‌ها را شناخت گفت: باید شناخت واقع بینانه و آن‌گونه که هستند از کودکان و شناخت عمیق از آثار ادبیات کودکان داشت، چرا که با انتخاب صحیح کتاب برای کودکان می‌توانیم او را به مطالعه ترغیب و علاقمند سازیم و همه پداران و مادران ، اولیای تربیتی و ... نیازمند چنین شناختی هستند .

وی انتخاب کتاب را کاری دقیق و نیازمند صرف وقت ارزیابی کرد و ادامه داد: کودکان باید از خواندن کتاب لذت ببرند تا به سمت مطالعه ترغیب شوند.

مدیر کل کانون استان رشد شخصیت و زبان  را از فواید ادبیات کودک دانست و اظهار داشت:  از ویژگی‌های  مهم  ادبیات کودکان ونوجوانان می‌توان گفت این نوع از ادبیات به رشد  زبان و بیان، توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان  و رشد و پرورش شخصیت به خواننده کمک می‌کند.

وی در ادامه  با تشریح ویژگی‌های روانشناختی کودکان در دوران دبستان گفت: ادبیات یکی از مولفه‌هایی است که بر سلامت روانی کودکان تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را از حالت تنهایی به اجتماعی بودن تغییر می‌دهد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود در این کارگاه آموزشی بلند خوانی، عبارت خوانی، سریع خوانی و... را از مراحل کتاب‌خوانی دانست با با اشاره به اینکه بلند خوانی به عنوان یکی از موثرترین روش‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب است گفت فعالیت‌هایی شامل کتاب‌سازی، درخت کتاب‌خوانی، عنوان سازی، پوستر، و... از فعالیت‌های مناسب برای علاقمند کردن کودکان به کتاب به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =