مربیان کتاب‌خانه‌های سیار و پستی با خانواده‌های اعضا، ارتباط مستمر داشته باشند

اولین نشست مجازی مربیان کتاب‌خانه‌های سیار و پستی و کارشناسان اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، ارائه‎‌ی گزارش فعالیت‌های اجرایی مربیان در ایام همه‌گیری ویروس کرونا، چگونگی مشارکت در برگزاری کارگاه‌های عمومی در سایت kpf و فعالیت‌های ویژه کتاب‌خانه‌های سیار و پستی در فضای مجازی، محورهای این نشست را تشکیل می‌داد.

بر این اساس، مربیان ضمن ارائه‌ی گزارش اقدام و فعالیت‌های خود در ماه‌های گذشته، برنامه‌های پیش رو را برشمردند و پرسش‌ها و خواسته‌های خود را بیان کردند.

سعید رضا کامرانی، سرپرست اداره کل کانون فارس نیز با حضور در این نشست گفت: یکی از فعالیت‌های اساسی و مهم مربیان کتابخانه‌های سیار و پستی، اهمیت دادن به کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه است.همیشه ارتباط معنادار و نزدیکی بین کتاب، کتاب‌خانه و تمدن وجود داشته و هرگاه شرایط رشد کتابخانه‌ها فراهم شده رشد جامعه را در پی داشته و هر وقت در انزوا فرو رفته افول و عقب‌گرد در جامعه را شاهد بوده‌ایم.

کامرانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی محمد بهمن‌بیگی به عنوان اولین کسی که برای نخستین بار کتابخانه‌های سیار را در بین عشایر راه‌اندازی کرد گفت: امروزه چهره‌های درخشانی از جامعه‌ی روستایی و عشایری در جهان می‌درخشند که با همت و تلاش بهمن‌بیگی به پیشرفت رسیدند. کتابخانه‌های سیار کانون و مربیان متعهد آن هم در واقع در همین راه قدم برمی‌دارند و بسیار تأثیرگذار هستند.

سرپرست کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به اساس‌نامه‌ی کانون، یکی از مسائل مورد نظر مسوولین کانون را تأسیس کتابخانه‌های سیار، عرضه‌ی کتاب، کمک به توسعه‌ و ترویج ادبیات کودک و نوجوان و آموزش‌های فرهنگی هنری برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: هر چند کمبودهایی هم از نظر نیروی انسانی و هم امکانات در این زمینه وجود دارد اما می‌توان با تلاش و با همین امکانات کم به رشد و تعالی کودکان و نوجوانان مناطق روستایی، عشاری و مناطق کم برخوردار کمک کرد.

کامرانی شناسایی استعدادها و معرفی و پرورش صاحبان اندیشه در مناطق نام برده شده را یکی از وظایف مربیان دانست و گفت: همه‌ی ما وظیفه داریم با توزیع و توسعه‌ی امکانات فرهنگی در کنار سایر امکانات سخت‌افزاری مورد نیاز جامعه‌ی روستایی و عشایری با ارائه‌ی خدمات مناسب، مانع از مهاجرت آنان به شهر و حاشیه‌نشینی شویم.

سرپرست کانون فارس در انتهای سخنانش با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و جهان گفت: کانون در این دوران تعطیلی نداشته و ندارد؛ فقط نوع ارائه فعالیت‌ها تغییر شکل داده و به جای انجام فعالیت حضوری، برنامه‌ها در فضای مجازی ارائه می شود. هر چند بعد از ایام کرونا هم با توجه به تجربه‌ای که در این فضا کسب می‌کنیم ضمن برطرف کردن مشکل‌های احتمالی، بخشی از فعالیت‌های کانون در همین فضای مجازی ارائه خواهد شد.

او از مربیان خواست ضمن حفظ ارتباط خود با اعضا و ارائه‌ی فعالیت‌ها در فضای مجازی، با خانواده‌ی اعضا نیز در ارتباط مستمر باشند چون خانواده اولین و تأثیرگذارترین نهاد در زمینه‌ی کتاب‌خوان شدن کودکان و نوجوانان است.

اولین نشست مجازی مربیان کتاب‌خانه‌های سیار و پستی کانون فارس روز سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =