چگونه کودکان را به مطالعه تشویق کنیم

انتخاب محتوای مناسب، احترام به ویژگی‌های کودک خواننده و تقویت انگیزه‌های درونی و بیرونی از مهم‌ترین مباحث گفتگوی کارشناس کانون پرورش فکری بود با والدین شهرستان بندر خمیر بود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ توجه به فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی کودکان و نوجوانان و نقش خانواده‌ها در علاقمند سازی آن ها از جمله دغدغه های کانون پرورش فکری است.

بندر خمیر یکی از شهرستان‌هایی است که به زودی صاحب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شوند و در همین راستا نشستی مجازی با والدین در این شهرستان برگزار شد.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در این نشست  گفت: حوزه کودک نیازمند کار تخصصی، کار وسیع‌تر و همفکری بیشتر است و کانون نیز در راستای معرفی کتاب‌های مناسب به مخاطبان خود این هدف جدی را در استان با کمک نویسندگان باتجربه دنبال می‌کند.  

وی گفت: قبل از این که به راه‌های تشویق کودکان بپردازیم بهتر است یک سوال اساسی از خود بپرسیم، چرا کتاب‌خوانی و مطالعه برای کودکان مهم است؟

فاطمه غلامزاده افزود: این پرسش چند جواب تعیین‌کننده دارد؛ که در آینده کودکان تاثیر چشمگیری می‌گذارد. کتاب پیوند دهنده قوی بین والدین و فرزندان است و بهترین نوع سرگرمی برای کودکان محسوب می‌شود.

این کارشناس حوزه کتاب افزود: کتاب حس همدلی را بالا می‌برد و کودکان و نوجوانان  را تشنه دانش می‌کند و در نهایت واژگان و مهارت‌های زبانی را در آنان توسعه می‌دهد.  

فاطمه غلامزاده نخلی به پدران و مادران توصیه کرد: خوب است والدین ناشرین حوزه کودک و نوجوان موفق مانند کانون پرورش فکری را بشناسند و برای انتخاب کتاب در نظر داشته باشند.  

وی با بیان اینکه کتاب‌خوانی جمعی باید از خانواده آغاز تا بعد با گروه همسالان تقویت شود، افزود: خانواده‌ها به کودکان فرصت دهید علاقه‌شان را بشناسند، محیط آرامی برای مطالعه کودکان در نظرگرفته شود و برای کودکان جشن خوانش کتاب بگیرید.

ناظر انجمن‌های استان هرمزگان گفت: در راستای استمرار کتاب‌خوانی کودکان با احترام گذاشتن به درک مفاهیم کودکان، اختیاری بودن مطالعه را افزایش می‌دهیم و انگیزه درونی آنها را تقویت می‌کنیم که می تواند استمرار، بیشتری در کتاب‌خوانی داشته باشد.

 غلامزاده نخلی ادامه داد: در کنار انگیزه درونی محرک‌های بیرونی مانند مسابقات کتابخوانی، خریدار نمایشگاه‌های کتاب، فروشگاه و کتابخانه‌های مناسب این مخاطبان در ترغیب آن‌هابه خواندن موثر است.   

کارشناس ادبی کانون هرمزگان خاطرنشان کرد: در پایان انتخاب کتاب مناسب که در انتخاب واژه و تصویرسازی مناسب به کودکان اهمیت می‌دهد، می تواند لذت خواندن کودکان را بالا ببرد.

انتخاب محتوای مناسب، احترام به ویژگی‌های کودک خواننده و تقویت انگیزه‌های درونی و بیرونی از مهم‌ترین مباحث این گفتگو بود در پایان راهکارهایی عملی نیز برای والدین پیشنهاد شد.   

در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان دارای ۱۹ مرکز ثابت و سیار پستی و روستایی در شهرستان‌های بندرعباس، حاجی‌آباد، بستک، بندرلنگه، سیریک، جاسک، هرمز، ابوموسی، قشم و میناب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =