آشنایی با چگونگی نقد عکس در انجمن عکاسان کانون سمنان

پنجمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع «نقد و تحلیل عکس» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، پنجمین‌جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری سمنان پیش از ظهر چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ با دعوت از علی خوش‌جام کارشناس عکاسی کانون استان تهران با موضوع «نقد عکس» در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

خوش‌جام در ابتدای سخنانش، یکی از روش‌های موثری که می‌تواند برای طی‌کردن پله‌های پیشرفت به عکاس کمک کند، نقد و بررسی اثر از سوی خودِ عکاس، عنوان و اظهار کرد: بهترین و مؤثرترین اتفاقی که در نقد اثر می‌افتد این است که عکاس با بحث و استدلال، به ارزیابی مؤفق‌بودن یا مؤفق‌نبودن عکسش بپردازد.

وی در ادامه افزود: قبل از شروع هر نقد و تحلیلی نیاز به داشتن اطلاعاتی است ازجمله این‌که عکاس، موضوع کارش چه بوده و اگر تحلیل در قالب مجموعه‌ی ‌عکس باشد عکاسان در چه زمینه‌ای به ثبت اثر پرداختند و هم‌چنین موضوع واحد، گروه سنی عکاسان، تجربه‌ی آن‌ها در عکاسی و... در نقد و تحلیل عکس تأثیرگذار است.

مهمان انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان یادآور شد: تجزیه و تحلیل عکس نبایست بر اساس سلیقه‌ی شخصی انجام شود؛ بلکه بایست بر اساس چارچوب علمی و تعریف‌شده، اتفاق بیفتد.

وی تأکید کرد: عکاسی که اثرش مورد تحلیل و نقد قرار می‌گیرد کسی باشد که ظرفیت پذیرش نقد را داشته باشد و بایست به این نکته توجه داشت که در این تحلیل، خودِ عکاس و افکار و احساساتش نقد نمی‌شوند؛ بلکه اثر عکاس، نقد می‌شود.

خوش‌جام در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نقد عکس در سه مرحله مبنی بر «توصیف عکس(مشاهده)»، «تفسیرعکس(بررسی معنا و هدف)» و «ارزیابی عکس(بررسی رساندن اندیشه و احساس عکاس)» شکل می‌گیرد.

گفتنی است؛ مهمان انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان در بخش تجزیه و تحلیل ۱۹ اثر اعضای این انجمن به توصیف عکس، توجه به بیان احساسات و عواطف موجود در سوژه، کادر افقی و عمودی عکس، نقش مؤثر نور و رنگ، نوع ترکیب‌بندی، پرداختن به مبانی و عناصر تصویری، هماهنگی رنگی در طبیعت، بیان موضوع واحد و... اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =