نقد و بررسی آثار اعضا در انجمن ادبی کانون سمنان

هشتمین‌جلسه‌ی مجازی اعضا و مربیان انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با نقد و بررسی آثار اعضای انجمن ادبی لبخند انار دامغان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هشتمین‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ با نقد و بررسی چهار اثر داستانی اعضای انجمن ادبی لبخند انار کانون دامغان از سوی سمیه آورند، شاعر، منتقد ادبی و کارشناس‌ مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان فارس در بستر فضای مجازی برگزار شد.

آورند، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع مجازی مربیان و اعضای نوجوان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان در نقد آثار اعضای انجمن ادبی لبخند انار دامغان بر توجه بیش‌تر آن‌ها به لحن، زبان، زاویه دید و شروع داستان تأکید کرد.

وی در نقد اثر یکی از اعضای این انجمن اظهار داشت: پیچیدگی‌های داستان نبایست مخاطب را سردرگم کند؛ هرچند برای تعلیق از پیچیدگی استفاده می‌کنیم؛ اما بایست برای مخاطب در صفحات آغازین داستان مشخص کنیم که مشکل اصلی داستان چیست و این کشش در او ایجاد شود تا باز شدن گره‌ی داستان و پایان آن، نویسنده را همراهی کند.

در داستان، شاعرانگی نداریم

میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان یادآور شد: در داستان کوتاه، فرصتی برای دیالوگ‌های بلند و توصیف‌های زیاد نیست؛ چون داستان روال خطی به خود می‌گیرد و تغییر ناگهانی فعل نیز در داستان درست نیست و زمان افعالی که در داستان به‌کار می‌رود بایست یکدست و  هماهنگ باشد.

آورند هم‌چنین افزود: در داستان، شاعرانگی نداریم؛ مگر این‌که نویسنده با استفاده از آن، رسالت و هدفی را دنبال کند، به‌عنوان نمونه داستان‌های بیژن نجدی، سرشار از ترکیبات شاعرانه است که هدف خاصی را دنبال می‌کند و در واقع علاوه بر سبک نویسنده، ایدئولوژی و تفکری است که در آثارش به‌کار می‌برد.

داستان، زائیده‌ی ذهن خلاق نویسنده است

میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان خاطرنشان کرد: داستان، زائیده‌ی ذهن خلاق نویسنده است و گره‌ی داستان نمی‌تواند مسأله‌ی داستان باشد؛ بلکه بایست نحوه‌ی حل مشکل، گره‌ی داستان شود؛ به‌عنوان مثال بیماری شخصیت اصلی و پی‌بردن مخاطب به این موضوع نمی‌تواند گره‌ی داستان باشد؛ بلکه چگونگی مبارزه شخصیت اصلی با بیماری، گره‌ی اصلی داستان به شمار می‌رود.

آورند در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که شخصیت‌های داستان بایست اسم داشته باشند تا مخاطب بهتر با آن‌ها ارتباط برقرار کند، تأکید کرد: عنوان داستان بایست پیوند هوشمندانه‌ای با اصل داستان داشته باشد و طوری انتخاب شود که عمق داستان را دربرگیرد و اگر چالش‌های ذهنی، توهم و خیال‌پردازی‌ها در داستان بیش‌تر باشد، داستان دل‌نشین‌تر می‌شود؛ اما عجولانه‌نوشتن تأثیر منفی بر داستان می‌گذارد.

میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان با اشاره به انواع زاویه دید و بررسی نقاط قوت و ضعف آن، گفت: یکی از مهم‌ترین عناصر داستان که هر نویسنده موظف است آن را به درستی انتخاب کند، زاویه دید است و تغییر زاویه دید از اول شخص به سوم شخص و تغییر فعل در داستان باعث دل‌زدگی مخاطب می‌شود.

آورند در پایان سخنانش با تأکید بر این‌که انتخاب کلمات بایست اصولی و داستانی باشد و به زبان نویسنده نوشته شود به معرفی کتاب «طبقه‌ی هفتم غربی» نوشته‌ی جمشید خانیان پرداخت و از اعضا خواست تا مطالعات خود را در حوزه‌ی مینی‌مال‌نویسی بیش‌تر کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =