نقد قصه‌های افسانه‌ای در انجمن قصه‌گویی کانون سمنان

مربیان و اعضای نوجوان انجمن قصه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با چگونگی روایت افسانه‌های قدیمی و نقش گویش در قصه، آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سکینه پارسا کارشناس فرهنگی و نماینده انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری سیزدهمین‌جلسه‌ی مجازی این انجمن و ششمین‌جلسه‌ی نقد اثر قصه‌گویان در روز یک‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: در این جلسه، قصه‌ی «افسانه‌ی دیو و دختر» با روایت زهرا علیزاده مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری کانون گرمسار، نقد و بررسی شد.

نماینده انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان اظهار داشت: روایت افسانه‌ها و قصه‌های محلی با پوشش‌ و گویش محلی، قصه را جذاب می‌کند و چون زمان به گذشته برمی‌گردد بایست از این فرصت برای زنده نگه‌داشتن لهجه و گویش‌های مختلف استفاده کرد و از آنجا که سمنان، جزیره‌ی لهجه‌هاست اگر قصه‌گویان و علاقه‌مندان به قصه، افسانه‌ای را با لباس بومی و یا لهجه‌ی محلی بیان کنند به‌طوری‌که برای همه‌ی مخاطبان، قابل فهم باشد بسیار زیبا و پسندیده است.

پارسا در پایان سخنانش تصریح کرد: این برنامه سیزدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های نقد اثر قصه‌گویان است که پیش از راه‌یابی به جلسه‌ی نقد، ابتدا اثر قصه‌گو، بازبینی و پس از تأیید انجمن، تصویربرداری و در صفحه‌ی اینستای انجمن، منتشر می‌شود و در ادامه، مربیان و اعضای انجمن با مشاهده فیلم در گروه مجازی با حضور راوی قصه به نقد و بررسی آن می‌پردازند.

گفتنی است؛ نماینده انجمن قصه کانون استان سمنان در بخشی از این جلسه به پرسش‌های مربیان پیرامون فضا و مکان اجرای قصه، لحن و زبان قصه‌گو، ورود قصه، تسلط راوی یا قصه‌گو بر قصه و... پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =