نوجوانان بازنویسی داستان ها را جدی بگیرند

چهار داستان طنز نوجوانان هرمزگانی در نشستی مجازی با حضور نقادان نوجوان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ انجمن طنز هرمزگان با حضور زهرا شاهی نویسنده، طنزپرداز و فعال رسانه ای برگزار شد.

این نشست با حضور زهرا شاهی که کتاب‌های داستانی بسیاری را برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان تالیف کرده است و به خاطر رمان های نوجوانش موفق به کسب چند جایزه ی ادبی شده است؛ برگزار شد.

در این نشست خدیجه حاجی زاده نماینده انجمن طنز هرمزگان گفت: در این انجمن که ۲۸ عضو نوجوان و شش مربی ادبی حضور داشتند؛ چهار داستان با عنوان «نامه ای ناشناخته برای وزیر بهداشت» از راضیه علیزاده، «گرامها» ازفرزانه نام آور، «آهو» از فاطمه کریمی و «درخشش ابدی یک ذهن فلسفی» از محمدرضا مسیحی از، توسط ۱۲ نوجوان منتقد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 حاجی‌زاده گفت: نوجوانان در نقدهای خود عنوان داستان، شخصیت پردازی و خلق موقعیت های طنز را بیشتر مد نظر قرار داده بودند؛ که این نشان می‌دهد برای نوشتن یک داستان طنز این موارد تا چه میزان مورد اهمیت قرار دارند.

زهرا  شاهی نویسنده، طنزپرداز و فعال رسانه ای ضمن نقد داستان ها اظهار داشت: نقدها بسیار پخته و حرفه‌ای هستند و من سعی می‌کنم به مواردی بپردازم که در نقدها گفته نشده است.

وی در مورد داستان «نامه ای ناشناخته به وزیر بهداشت» گفت : ما در این داستان با یک طنز اجتماعی و متن انتقادی رو به رو هستیم، که یک بستر مناسب برای نشان دادن شرایط سخت اجتماعی است و از آن دست داستان هایی است که به کمک طنز خود اضطراب اجتماعی را کم می کند و با جابجایی زاویه دید توانسته موقعیت های طنز ایجاد کند.

زهرا شاهی با پرداختن به اثر «آهو» در مورد این اثر اظهار داشت: داستان «آهو» بیشتر شبیه قصه های قدیمی است، انگار نویسنده قصه‌گو  است.

وی گفت: خاله بتول شخصیت بامزه‌ای داشت که می شد با ایجاد کردن ویژگی های جالب دیگر، هم این شخصیت را پخته تر کرد و هم این که ما بتوانیم این ویژگی ها را در رفتار خاله بتول نیز ببینیم.

وی همچنین در ادامه ی نشست نقد آثار در مورد داستان «گرام ها» گفت: عنوان متفاوت داستان این نوید را به من داد که با خانواده‌ای متفاوت روبرو هستم به نظرم قلم فرزانه نام آور قوی است و رفت و برگشت خوبی به گذشته دارد.

شاهی افزود: نویسنده برای این که ویژگی های اخلاقی مادر را  به ما نشان دهد تنها به توصیف اکتفا  نکرده، بلکه با برگشت به گذشته و ایجاد چند موقعیت طنز شخصیت مادر را بهتر نشان داده  کلمات داستان بار طنز زیادی دارند و من احساس کردم با یک قلم با تجربه روبرو هستم و شخصی که نگاهی طنز به جزئیات دارد.

داستان پایانی مورد نقد در انجمن طنز، داستان «درخشش ابدی یک ذهن فلسفی» بود که زهرا شاهی این داستان را یک داستان پرطمطراق خواند و گفت: استفاده از شخصیت ها، فیلم ها، موسیقی و... معمولاً وزنی به داستان ها می دهد، کلاً ارجاع دادن در داستان نشان دهنده این است که نویسنده اطلاعات زیادی دارد.

شاهی با اشاره به استفاده مناسب از اطلاعات عمومی اظهار داشت: ارایه اطلاعات باید به جا استفاده شود، قطعاً مخاطب این گونه داستان و این مدل از طنز بسیار خاص تر و محدود تر هستند.

وی همچنین تاکید کرد: نوجوانان بازنویسی داستان ها را بسیار جدی بگیرند، چرا که بازنویسی های مکرر موجب خلق اثری پخته تر و بهتر، خواهد شد.

تالیف و ترجمه آثار متعدد ویژه ی کودک و نوجوان، برگزیده دومین و سومین دروه جایزه ی ادبی سپیدار و جشنواره ی پرنده آبی و نامزد کتاب سال ۱۳۹۷ برای رمان «دیوبند» بخشی از افتخارات زهرا شاهی است.

وی همچنین با هفته نامه کوله پشتی، ویژه نامه نوجوان روزنامه شهروند و ماهنامه قُلک ویژه کودکان همکاری داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =