بازخوانی اندیشه‌های پرچمدار نهضت جنگل در کانون گیلان

مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نودونهمین سال‌گرد شهادت میرزاکوچک‌خان جنگلی را در بستر فضای مجازی گرامی‌داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، صیانت و پاس‌داشت از بنیان‌های فکری و گرامی‌داشت مفاخر ماندگار ایران اسلامی، از رسالت‌های فعالان عرصه فرهنگ است و در این میان گیلان‌زمین با معرفی شخصیت‌های برجسته‌ای چون میرزا کوچک‌جنگلی، بستری برای بازنمایی اندیشه‌های والا و تربیت آینده‌سازانی باورمند به‌شمارمی‌رود.

برهمین اساس نیز مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان در نود و نهمین سال‌گشت شهادت میرزا یونس استادسرایی، به بازخوانی اندیشه‌های این روحانی مبارز و رهبر جنبش جنگل پرداختند و بخش‌هایی از تاریخ پرافتخار این دیار را با همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها مرورکردند.

طی این حرکت فرهنگی، هنری و ادبی که بر بستر فضای مجازی صورت‌گرفت، بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی این مجموعه در دستورکار قرارداشت و مربیان و اعضای کانون با اجرای فعالیت‌های قصه‌گویی، خوانش شعر و متن ادبی و آماده‌سازی کلیپ، به تبیین زوایای پنهان و پیدای بینش سیاسی و شخصیت میرزا کوچک خان پرداختند.

تشریح اولویت‌ها و دست‌آوردهای نهضت‌جنگل برای مخاطبان، نقش سازنده آن در بیداری اسلامی و استکبارستیزی، ازدیگر برنامه‌های مربیان و اعضای کانون بود که با معرفی کتاب، به اشتراک‌گذاری تصاویر ودیدگاه‌های بزرگان در ارتباط با میرزاکوچک جنگلی همراه‌شد.  

گفتنی است، یونس استادسرایی، معروف به میرزا کوچک خان جنگلی  در سال ۱۲۵۷ ه.ش در محله‌ی استادسرای رشت متولد شد. تحصیلات حوزوی و اندیشه‌های والای این بزرگ‌مرد گیلانی، نقش به‌سزایی در شکل‌گیری نهضت جنگل و آغاز بیداری اسلامی داشت.

این شخصیت برجسته سرانجام پس از سال‌ها مجاهدت سرانجام در ۱۱ آذرماه ۱۳۰۰ به شهادت رسید و مزار او در محله سلیمانداراب شهر رشت، میعادگاه تمامی مسلمانان آزادیخواه به‌شمارمی‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =