خلاقیت حاصل ترکیب نگاه متفاوت و قدرت ابتکار ماست

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش قکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، هشتمین نشست برخط انجمن هنرهای نمایشی کانون هرمزگان با مشارکت  ۴٠ عضو نوجوان، مربیان و رابطین نمایشی مراکز کانون سراسر استان با حضور  ساغر لطفی نژاد کارگردان، طراح و سازنده عروسکهای نمایشی برگزار شد.

به گفته عفت تفضلی مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان این نشست با عنوان "خلاقیت در ساخت عروسکهای نمایشی" و با هدف آشنایی اعضا انجمن  نمایش کانون هرمزگان با شیوه های ساخت خلاقانه عروسک های نمایشی و افزایش نگاه خلاقانه اعضا در خلق این عروسک ها، به شکل مجازی و با حضور کارشناس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه ریزی و اجرا شد.

ساغر لطفی نژاد کارگردان و طراح و سازنده عروسک های نمایشی با اشاره به کلید واژه های سه گانه خلاقیت، عروسک و نمایش در مبحث این نشست گفت: خلاقیت همان قدرت ابتکار ماست که ما را قادر می سازد که نگاهمان به اشیا و محیط پیرامون مان متفاوت باشد و نتیجه  فکر و عمل ما  بر خلاف آنچه دیگران به آن رسیده اند خلاقانه شود.  

وی افزود: اولین حاصل خلاقیت ایجاد رضایت در خود فرد و سپس رضایت و لذت دیگران از خلق و آفرینش ماست. خلاقیت باعث بازتولید محصولی می شود که هم خودمان و هم دیگران را  بهره مند می سازد.

لطفی نژاد در ادامه با طرح این پرسش که چرا باید خلاق باشیم؟ افزود: دنیای ما روز به روز در حال تغییرات و دنیای آینده شما دنیای پیچیده و عجیب تری خواهد بود و به همین علت باید سعی کنید خود را همتراز دنیای آینده پرورش دهید.

وی در ادامه گفت: کسانی در این راه موفق خواهند شد که به دنبال کشف و یادگیری شیوه های خلاقانه ای برای زندگی آینده خود باشند.

این کارشناس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون با اشاره به کلید واژه دوم مبحث نشست یعنی عروسک به بیان قدمت پیدایش عروسک پرداخت و گفت: قدمت خلق عروسک به اندازه قدمت آدم های روی زمین است. عروسک ها از زمانی که کلام راه ارتباط انسانها نبود و آن ها برای بیان وقایع شکارهایشان با اجزا حیوانات چیزهای ساده می ساختند و از آن برای روایت بهره می بردند، خلق شدند.  

این کارشناس افزود: در واقع خاستگاه نمایش عروسکی و قصه گویی همین جاست. رفته رفته انسانها چادر نشین شدند و با پوست حیوانات اشکالی ساختند و دور آتش حلقه زدند و با انداختن سایه عروسک ها روی چادرهایشان به خلق نوعی نمایش سایه ای پرداختند.   ساغر لطفی نژاد گفت: امروزه  هنرمندی پیکره بی جان یک عروسک را خلق می کند و هنرمندانی دیگر به این پیکره روی صحنه جان می بخشند. همه و همه نشان می دهد که راه خلاقیت هیچ وقت متوقف نمی شود.

این کارگردان و طراح عروسک های نمایشی در ادامه به انواع عروسک ها اشاره کرد و گفت: عروسک ها چهار گونه ی عروسک بازیچه، عروسک مجسمه، عروسک های آئینی و عروسک های نمایشی هستند.

وی به عروسک های آئینی مثل تکم و بوکه بارانه که برگرفته از اقوام و داستان ها و اعتقادات و مسائل اجتماعی آنها هستند اشاره کرد. لطفی نژاد در توصیف عروسک های بازیچه گفت: این ها همان عروسک های بچه ها هستند و دنیایشان محدود به من و عروسک است.

 وی ادامه داد: عروسک های نمایشی محدوده و گستره بزرگتری دارند، بین من بازی دهنده و عروسک و مخاطب شریک هستند و زمانی که تماشاگر داشته باشند زنده می شوند. این عروسک ها می توانند شبیه انسان، حیوان، کاملا خیالی  باشند و یا با جان دار پنداشتن عناصر طبیعت به وجود آیند.

لطفی نژاد گفت: برای خلق یک عروسک خلاق باید اول به آن شخصیت بدهیم و ویژگی هایش را بنویسیم و سپس  بر اساس آن، به آفرینش بپردازیم.  

این کارشناس مرکز تولید تئاتر وتئاتر عروسکی کانون در ادامه 

از اعضا خواست ویژگی های عروسک نمایشی "یک باد خشمگین" را تصور کنند و تصوراتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند.  

سپس با اشاره به انواع عروسک های نمایشی یعنی سنتی و نوین اعضا را به شکل مختصر  با انواع عروسک های نوین مثل دستکشی، میله ای، سایه ای، کاغذی و... آشنا کرد و با نشان دادن چند نمونه از عروسک های خلاق دست ساز خود و توضیح در مورد مواد ساده و در دسترس این عروسک ها اعضا را با شیوه های خلاقانه و جذاب ساخت عروسک آشنا ساخت.  

ساغر لطفی نژاد کارشناس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در  در پایان  این کارگاه ٢ ساعته، به اعضا انجمن هنرهای نمایشی کانون استان هرمزگان یادآور شد که از این به بعد متفاوت به دنیا نگاه کنند و ترس و نگرانی درباره نتیجه کار را از خود دور کنند.

لطفی نژاد در ادامه گفت: اگر مدام از نتیجه کارتان بترسید قفل محکمی بر خلاقیت ذهنتان زده اید و یادتان باشد فکر ما هر آنچه باشد، ارزشمند است و اگر در مسیر درست حرکت کنیم معجزه ای به نام خلاقیت به وجود می آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =