اعضای انجمن عکاسی کانون فارس «گام به گام با یک پروژه عکاسی» آشنا شدند

پنجمین نشست مجازی انجمن عکاسی کانون فارس با حضور سهراب خواجه‌نژاد، کارشناس مسئول هنری استان خراسان رضوی برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، این نشست با صحبت‌های سرپرست کانون فارس آغاز شد. سعیدرضا کامرانی، هنر را مقوله‌ای تأثیرگذار در زندگی انسان‌ها دانست که در تمام آثار هنری مشهود است. او اختراع دوربین را تحولی عظیم در زندگی بشر عنوان کرد و از عکاسی به عنوان یک هنر فاخر نام برد که امروزه به‌شکل ویژه به آن پرداخته می‌شود.

سرپرست اداره کل کانون فارس با بیان این مطلب که در دنیا کسی نیست که با عکاسی ارتباط نداشته باشد یا تاثیر نپذیرد گفت: عکاسی، رسانه‌ای بسیار تأثیرگذار در تمام جوامع بشری است که نه تنها انسان‌ها را مجذوب خود بلکه وابسته کرده است.

این نشست با سخنان سهراب خواجه‌نژاد به عنوان مدرس دوره ادامه یافت. او آموزش «گام به گام تا یک پروژه عکاسی» را با تدریسی متفاوت و بیانی جذاب آغاز کرد و به بیان نقاط ضعف و قوت پروژه عکاسی خود پرداخت.

خواجه نژادگفت: یک عکاس باید بسیار اهل جست‌وجو و بازگشت به گذشته باشد و عکسی اثربخش است و مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد که عکاس برای ثبت آن عکس مدام سوژه را در زمان‌ها و حالت‌های مختلف بررسی، با آن زندگی و بهترین حالت و زمان سوژه را برای ثبت عکس انتخاب کند.

کارشناس مسوول هنری کانون خراسان رضوی در ادامه گفت: نگاهمان به سوژه نباید توریستی بلکه باید تعاملی باشد، به‌طوری که  هم سوژه روی ما اثر بگذارد و هم ما روی سوژه.  

او عکاس را مسوول پاسخ‌گویی حضور و وجود تمام اجزای عکس دانست و گفت:  باید به همه‌ی اجزای عکس در هنگام عکس گرفتن توجه داشت تا بتوان عکس‌های خوب و قابل قبولی را خلق کرد.

خواجه‌نژاد با اعضای انجمن عکاسی کانون فارس در رابطه با نکاتی حرف زد که برای گرفتن یک عکس خوب باید به آن دقت کرد. او اولین بحث مورد توجه در عکاسی را جاگذاری صحیح دوربین عنوان کرد و گفت: نباید شیفته‌ی سوژه شد و حالت‌های مناسب دوربین را فراموش کرد؛ گاهی باید زاویه‌ی دوربین مقابل سوژه باشد و گاهی باید زوایای بالا و پایین را بیشتر در نظر بگیریم.  

دومین نکته‌ای که خواجه‌نژاد به آن اشاره کرد توجه به مواردی است که در کنار سوژه‌ی اصلی عکاسی در عکس وجود دارند و باید به آن‌ها دقت داشت.

.دقت در عمق مناظر و سوژه‌های انتخابی برای عکاسی و رنگ در عکاسی‌، از دیگر نکاتی بود که کارشناس مسوول کانون خراسان رضوی به آن اشاره کرد

او اتفاق مهم در عکاسی را رنگ دانست و گفت: رنگ‌ها توی عکس حضور دارند و انسان را جوگیر و در خود محاصره می‌کنند.

آخرین نکته‌ای که خواجه‌نژاد به آن اشاره کرد، زمان مناسب عکس گرفتن از سوژه بود. او از اعضا خواست زمانی اقدام به عکاسی کنند که سایه‌های اضافی و اشیای مزاحم در کادر وجود نداشته باشد. ممکن است عکس گرفتن چند روز و چند ماه به طول بینجامد اما مهم است که وقتی عکس بگیریم که حالت سوژه را دوست داریم و فکر می‌کنیم متفاوت است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =