جایزه کتاب کانون فرصتی برای معرفی آثار برگزیده ناشران به مخاطبان است

افسانه شعبان‌نژاد شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به این‌که کانون پرورش فکری روی ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کند، جای برگزاری جایزه کتاب ماه و سال در آن خالی بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شعبان‌نژاد از داوران فصل تابستان جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان با اشاره به تعداد بالای آثار ارسال شده به این رویداد بیان کرد: من در بخش داوری پایانی آثار حضور داشتم و حدود ۱۴ کتاب به این مرحله راه یافته بود. ما تلاش کردیم از میان این آثار بهترین‌ها را انتخاب شود.
وی افزود: با توجه به این‌که تخصص من بیشتر در زمینه شعر است، می‌توانم بگویم از میان کتاب‌های شعر ارسال شده، آثار نوجوان کمی پایین‌تر از سطح انتظار ما بود اما کارهای کودک و خردسال آثار خوبی بودند و برگزیده‌ هم از میان آن‌ها انتخاب شد.
شاعر کتاب «یک شعر بی‌طاقت» در ادامه به آثار ترجمه اشاره کرد و گفت: در بخش ترجمه هم کارهای خوبی دیده ‌شد که می‌شود به بچه‌ها معرفی کرد تا بخوانند.
داور جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد ادامه داد: یکی از فرصت‌هایی که کانون برای اثر برگزیده فراهم آورده این است که کتاب‌های خوب بعد از انتخاب به‌عنوان اثر برگزیده، از ناشر برای کتابخانه‌های کانون خریداری می‌شود و این اتفاق خیلی خوبی است، چون برخی از کتاب‌های خوب بعد از انتشار در کتابخانه‌های کانون موجود نیست و تا خریداری شود و به دست بچه‌ها برسد کمی طول می‌کشد؛ اما با برگزیده شدن در این رویداد در کنار سایر آثار خوب کانون در کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: جای برگزاری چنین رویدادی در کانون پرورش فکری خالی بود و از آنجایی که کانون فقط روی ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کند و به نظر من این کار هم باید در کانون انجام می‌شد که از امسال این برنامه شروع شده و اتفاق مهمی است.
این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان درباره اهمیت توجه به علاقه‌مندی‌های کودکان و نوجوانان گفت: موضوع‌های زیادی وجود دارد که نویسندگان می‌توانند سراغ آن‌ها بروند اما مسئله این است که کتاب طوری نوشته شود تا برای مخاطب کودک و نوجوان جذاب باشد، به شکلی که او را از خواندن زده نکند، به نیازهایش توجه داشته باشد و از زبانی قابل فهم و ملموس استفاده کند. من خودم در شعر و قصه به مسائل اجتماعی توجه بیشتری دارم. البته با توجه به اینکه مخاطبم کودک و نوجوان است، مسائل اجتماعی را به شکلی که مناسب این گروه سنی باشد مطرح می‌کنم؛ مثلا برای من محیط زیست خیلی ارزشمند است و یا عشق و محبت از موضوع‌های مهم و مورد علاقه من هستند.
شعبان‌نژاد در پایان با ابراز امیدواری بر تداوم برگزاری این جایزه و رسیدن کتاب‌های بهتر به این رویداد خاطرنشان کرد: این روزها نیاز بچه‌ها به کتاب‌های طنز زیاد است و فکر می‌کنم کسانی که دست به قلم طنز دارند باید بیشتر کار کنند. به خاطر شرایط و دوران دلتنگی و بی‌حوصلگی، اگر کتاب‌های طنز بیش‌تری در اختیار کودکان و نوجوانان قرار بگیرد اتفاق خوبی خواهد بود.
یادآوری می‌شود ۱۴ اثر، نامزدِ مرحله‌ی داوری جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در فصل تابستان ۱۳۹۹ شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =