کد خبر: 301577
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
بازدید 179
قصه‌شناسی یلدا در انجمن قصه‌گویی کانون سمنان

‌جلسه‌ی مجازی مربیان و اعضای نوجوان انجمن قصه کانون پرورش فکری سمنان با موضوع «جستاری در قصه‌های یلدا» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سکینه پارسا کارشناس فرهنگی و نماینده انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری چهاردهمین‌جلسه‌ی مجازی این انجمن در روز یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: این جلسه به بهانه‌ی انتشار مجموعه‌ی ۱۶جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» با دعوت از محبوبه صرفی پژوهشگر و مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان، برگزار و درخصوص چگونگی جمع‌آوری و پژوهش قصه‌ها و افسانه‌های این‌مجموعه‌ی تازه منتشر شده، گفت‌وگو شد.

نماینده انجمن قصه‌گویی کانون استان سمنان اظهار داشت: صرفی در ابتدای سخنانش با اشاره به آغاز فعالیت «مرکز پژوهش و ترویج قصه‌گویی» و شرایط ورود خود به این مرکز پیرامون طبقه‌بندی و کدگذاری قصه‌ها به کوشش علی خانجانی پژوهشگر و نویسنده کتاب «هنر قصه‌گویی»، مطالبی بیان کرد.

صرفی در ادامه افزود: مجموعه‌ی ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» با معرفی هشت‌هزار روایت شفاهی به ثبت رسیده از قصه‌های ایرانی، حاصل تلاش پنج‌ساله‌ی ۷۰ کارشناس، پژوهش‌گر و ویراستار است که تقریباً تمامی قصه‌ها و افسانه‌های اقوام ساکن در ایران‌زمین پس از بررسی ۲۲۲ منبع مختلف، جمع‌آوری شده است.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: این‌مجموعه علاوه بر معرفی راویان، نویسندگان و گردآورندگان قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی و درج خلاصه‌روایت‌های جمع‌آوری شده، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی بن‌مایه‌ی هر قصه، پیام‌های اصلی و فرعی قصه‌ها، شخصیت‌های انسانی و غیرانسانی موجود در هر قصه به مخاطب ارائه می‌دهد.

صرفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یافته‌های دیگر پژوهشی شامل دعاها، سوگندها، نفرین‌ها و دشنام‌ها در این‌مجموعه می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از فعالیت‌های تحقیقی و رفتارشناسی اقوام و جوامع بر اساس قصه‌ها و افسانه‌های هر دیار باشد.

مهمان انجمن قصه کانون استان سمنان درخصوص شیوه‌ی دسترسی مخاطبان به موضوع مورد نظر خود در این کتاب، تصریح کرد: افراد به راحتی می‌توانند قصه‌های خود را با توجه به بخش پند و اندرزهای الفبایی شده و موجود در «پندستان» این‌مجموعه خیلی‌سریع شناسایی کنند و مسیر کوتاه‌تری برای دسترسی به قصه‌های خود و شنوندگانشان داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =