کد خبر: 301589
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
بازدید 255
سوژه‌یابی در عکاسی بررسی شد

سومین نشست مجازی انجمن عکاسی کانون کرمان با حضور حوری داودی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، سومین نشست مجازی انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با حضور حوری داودی کارشناس آفرینش‌های هنری و نماینده انجمن عکاسان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان  ۱۶ آذر ۹۹ برگزار شد.

بنابر این خبر، در این نشست مجازی که با سرپرستی قدسیه زنگی‌آبادی مربی آفرینش‌های هنری استان تشکیل شد، مامک یحیی‌پور رئیس گروه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری و نجمه‌خاتون خداترس معاون فرهنگی، مهین شهمرادزاده و مژگان ابراهیم‌پور کارشناسان آفرینش‌های هنری کانون کرمان اعضای انجمن عکاسی را همراهی کردند.

بر همین اساس، حوری داودی کارشناس مهمان جلسه عنوان کرد: «امروزه ما از طریق عکس با فرهنگ، آداب و رسوم، پوشش و شرایط زندگی پیشینیان آشنا می‌شویم. عکاسی ما را به دل تاریخ می‌برد. هیچ چیز در حدود یک و نیم قرن گذشته‌ی جهان نیست که عکاسی آن را برای آیندگان ثبت و ضبط نکرده باشد و ما موظف هستیم که از نسل خود گزارشی به تاریخ بدهیم و عکاسی این امکان را برای ما فراهم کرده که با صحت و امانت‌داری به این وظیفه عمل کنیم.»
 داوودی ادامه داد: «یک عکاس حرفه‌ای باید در اطراف سوژه‌ی مورد نظر خود مطالعه و تحقیقات لازم را از قبل انجام داده باشد و کاملا مطلع باشد که آن سوژه کجا و در چه زمان و مکانی قابل ثبت کردن توسط دوربین است.»

وی با اشاره به ارزش عکاسی «مستند اجتماعی» که اسناد با ارزشی برای تحقیقات و تحلیل‌های انسان‌شناسی و قوم‌شناسی در اختیار محققان قرار می‌دهد بیان داشت: «بعضی اوقات سوژه به صورت اتفاقی یا الهام بخش در لحظه انتخاب می‌شود، اما بعضی مواقع دیگر سوژه برای چند روز یا چند هفته مورد بررسی قرار می‌گیرد تا فقط نحوه تصویربرداری از آن شی یا شخص تعیین شود.»

وی با توضیح انواع سوژه، عکاسی انتزاعی را تمرکز روی شکل یا الگوی یک سوژه دانست و شرح داد: «یک تصویر در عکاسی انتزاعی در واقع ممکن است از یک کاغذ باطله، نورهای خارج از فوکوس یا موج‌های روی آب باشد. در عکاسی انتزاعی، سوژه مهم نیست بلکه شکل و الگوی سوژه مهم است.»

داودی درباره مکان قرارگیری در عکاسی گفت: چشم‌انداز نقش مهمی در چگونه دیدن یک موضوع بازی می‌کند و زاویه ای که برای عکاسی انتخاب می‌کنید در درک سوژه مهم است.

او همچنین در مورد نورپردازی و زاویه تابش آن به سوژه و تاثیراتش صحبت کرد و از عکاسان نوجوان انجمن عکاسی کانون کرمان خواست سوژه‌های معمولی را به شکل غیرمعمول بیان کرده و سعی کنند در عکاسی از مردم دنبال احساسات و حرکاتی بگردند که به آن‌ها در خلق یک داستان در ذهن بیننده کمک می‌کند.»

کارشناس آفرینش‌های هنری کانون سیستان و بلوچستان با بیان این که عکاسی هم سوژه و هم تفکر را نیاز دارد درباره عکاسی مستند و خبری و تفاوتش با نقاشی بیان کرد: «در این نوع عکاسی هنرمند می‌تواند تصادفی یک شاهکار بوجود بیاورد، شاهکار چه به عنوان یک حادثه لحظه‌ای خبری و چه به عنوان یک عکس استثنائی ولی این یک بار اتفاق می‌افتد و ادامه پیدا نمی‌کند. ولی در نقاشی نمی‌توان یک نقاشی آنی را به عنوان یک اثر جاودانی بوجود آورد. این خاصیت عکاسی است، و این خاصیت در نحوه ثبت تصویر نهفته است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =