لزوم بهره‌گیری از تجربه‌های زیستی در داستان‌نویسی

نویسنده‌ی کتاب‌های کودکان و نوجوانان در نشست مجازی انجمن داستان کانون پرورش فکری ایلام بر لزوم توجه نویسندگان به بهره‌گیری از تجربه‌های زیستی در نگارش داستان تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، احمد اکبرپور در این نشست برای بچه‌های ایلامی از عناصر داستان و نکاتی که مخاطب را به سوی آن جذب می‌کند سخن گفت.
وی در این نشست بر توجه به استفاده درست از عناصر داستان تاکید و به نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی توصیه کرد برای ارایه و انتشار آثار خود عجله نداشته باشند.
به اعتقاد اکبرپور، بهره‌گیری از تجربه‌های زیستی در نگارش داستان یکی از موضوع‌هایی است که نویسندگان باید به آن توجه داشته باشند چرا که نگارش داستان‌هایی بر اساس آنچه نسبت به آن اشراف وجود دارد هم راحت‌تر است هم نویسنده به خاطر لمس آن موقعیت‌ها می‌تواند به شکل بهتر و دقیق‌تری به توصیف و روایت بپردازد.
نویسنده رمان «لحظه‌های سکسکه» در ادامه به نوجوانان یادآور شد: تلاش کنید غیر از مواردی که ضرورت دارد از روایت جنس مخالف خود پرهیز کنید چرا که نسبت به جنسیت خود، آگاهی و درک کمتری نسبت به دنیای ذهنی جنس مخالف دارید و بی‌شک می‌توانید جهان ذهنی جنسیت خودتان را بهتر و روان‌تر روایت کنید.
وی هم‌چنین در بخش دیگری از این نشست مجازی در مورد ویژگی‌های دراماتیک داستان صحبت کرد و از اعضای نوجوان انجمن داستان کانون ایلام خواست از بیان مستقیم وقایع و رخدادها پرهیز کنند و به دراماتیزه کردن روایت بپردازند.
اکبرپور ادامه داد آنچه مخاطب را به تداوم خوانش داستان وامی‌دارد درام داستان است. نویسنده باید در نگارش داستان بی‌رحمانه به ایجاد مشکل بر سر راه شخصیت‌ها بپردازد، همان گونه که فردوسی بزرگ در نگارش شاهنامه بی‌رحمانه تراژدی مرگ سهراب را به دست پدرش می‌آفریند و باعث تاثیر بی‌نهایت آن شده است بنابراین باید شخصیت اصلی را با بزرگ‌ترین مشکلات مواجه کنیم تا با حل آنها مخاطب لذت بیشتری ببرد.
نشست مجازی انجمن داستان کانون ایلام با موضوع نقد و بررسی داستان روز ۲۲ آذر ۱۳۹۹ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =