نَقل گنجینه‌های سرزمین مادری نُقل شب یلدا شد

ویژه‌برنامه‌ی مجازی «نَقل شب چله» به‌همت انجمن قصه‌گویی(بزرگ‌سال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزارشد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه در آستانه شب یلدا و با هدف پاس‌داشت داشته‌های فرهنگی و آشنایی مخاطبان با پیشینه‌ی ارزش‌مند ایران اسلامی صورت‌گرفت.

حضور هنرمندان، پژوهش‌گران و جمعی از صاحب‌نظران عرصه‌ی قصه‌گویی، از شاخصه‌های این حرکت فرهنگی به‌شمارمی‌رفت و بستری برای هم‌افزایی، بهره‌گیری علاقه‌مندان هنر قصه‌گویی از دیدگاه‌های صاحبان قلم و اندیشه فراهم‌کرد.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز از حاضران این انجمن مجازی بود که سخنان خود را با تبریک میلاد باسعادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار آغازکرد و یلدا را فرصتی برای تکرارخوبی‌هایی که برطاقچه  عادت‌ها غبارگرفته‌اند، دانست.

اسفندیارضیائی در ادامه، از فرصت‌های هم‌نشینی شب یلدا سخن‌به میان آورد و این آیین را امکانی برای دیدار عزیزان، فاصله‌گیری از سرما، خستگی و تاریکی‌های زندگی روزمره و ملاقات خورشید روشنایی در طولانی‌ترین شب سال عنوان‌کرد.

قدردانی از میهمانان و حاضران این انجمن‌مجازی، دیگربخش سخنان اسفندیارضیائی بود و وی درپایان ‌ابرازامیدواری‌کرد این ویژه‌برنامه زمینه‌ساز صیانت از داشته‌های فرهنگی و معرفی هرچه‌بهتر فرهنگ ایران اسلامی باشد.

علی‌خانجانی،  از صاحب‌نظران عرصه‌ی قصه‌گویی نیز میهمان این انجمن مجازی بود که پیرامون اهمیت شناخت‌ ملت‌ها از داشته‌ها و مناسب‌های ملی و مذهبی سخن‌گفت.

تکریم بزرگ‌ترهای خانواده، کاهش شکاف میان نسلی، ایجاد  فرصت‌هم‌نشینی و تقویت تجسم ذهنی نسل کودک، نوجوان و جوان از پیشنه‌ی فرهنگی، ازدیگر برجستگی‌های برگزاری آیین یلداست که در صحبت‌های این قصه‌پژوه به آنان اشاره‌شد.

داور جشنواره‌های قصه‌گویی و همکار پیش‌کسوت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان درعین‌حال، پاس‌داشت محیط‌زیست و به نمایش‌گذاشتن صلح‌دوستی ایرانیان، افزایش دایره واژگانی  حاضران  را از دیگر دست‌آوردهای این آیین ارزیابی‌ و از دست‌اندرکاران برگزاری ویژه برنامه«نقل شب قصه» قدردانی‌کرد.

محمد بشرا،  شاعر و نویسنده به نام گیلانی نیز از جمله حاضرانی بود که  به آداب و رسوم یلدایی گیلانیان پرداخت و محمدرسول حقدوست، هنرمند، بازیگر، قصه‌گو و همکار پیش‌کسوت کانون استان گیلان و رضا میر معنوی، نویسنده، بازیگر و پیش‌کسوت قصه‌گویی نیز با خاطره‌ای از آیین یلدا، میهمان برنامه‌شدند.

صحبت‌های آناهیتا آروان، نویسنده و مربی کانون پرورش فکری شهرستان رودسر در ارتباط با  «ضرورت لحن مناسب در قصه گویی و پرهیز از کلیشه‌ها»، قصه‌گویی اعضا و مربیان، اشتراک‌گذاری نماهنگ و حافظ‌خوانی، از دیگر برنامه‌های «نقل شب چله» به شمارمی‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =