مقارنه‌ی‌ بزرگ قرن در انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی

اعضای انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی با حضور در دهمین جلسه انجمن برای رصد بزرگترین مقارنه قرن بین دو سیاره مشتری و زحل آماده شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان صبح روز یکم دیماه ۱۳۹۹ و در آستانه‌ی‌ مقارنه‌ی بزرگ قرن بین دو سیاره مشتری و زحل انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی به منظور آشنایی اعضای انجمن با این رویداد نجومی، در قالب ودیو کنفرانس میزبان جلال الدین مجلل و جمال الدین مجلل کارشناس ارشد نجوم و از فعالان نجوم در شهرستان فردوس بود.

مجلل در ابتدای این جلسه معرفی کاملی ابر غول منظومه شمسی زحل و در ادامه سیاره مشتری داشت و پس از مقایسه این دو سیاره از لحاظ حجم و میدان مغناطیسی و ... با زمین به موضوع مقارنه‌ی بزرگ قرن پرداخت.

وی در خصوص این رویداد گفت: در حالی می‌توان همزمان با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰  شاهد مقارنه‌ی دو سیاره زحل و مشتری باشیم  که از آخرین باری که این سیارات از نقطه دید ما روی کره زمین تا این اندازه به هم نزدیک شده‌اند تقریباً ۴۰۰ سال می‌گذرد و آخرین دفعه مقارنه این دو سیاره در شب ۸۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است.

این کارشناس علم نجوم با اشاره به جهت‌های جغرافیایی رصد این رویداد نجومی ساعتی پس از غروب خورشید ادامه داد: دو سیاره مشتری و زحل از شروع تابستان آغاز به نزدیک شدن به یکدیگر کرده‌اند و در حال حاضر فاصله آن‌ها به قدری به هم نزدیک شده است که در حالت عادی از روی زمین قادر به تشخیص اجرام جداگانه این دو سیاره نخواهیم بود.

در ادامه این نشست جمال الدین مجلل نیز در ادامه این نشست به معرفی کتاب منشاء کیهان پرداخت.

گفتنی است در بخش پایانی این نشست طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان نیز طی سخنانی از برگزاری منظم جلسات نجوم  با حضور برادران مجلل تقدیر و تشکر کرد و فعالیت‌های این انجمن را زمینه ساز کشف و پرورش استعدادهای کودکان ونوجوانان استان دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =