لزوم ایجاد «جذابیت» در داستان برای برانگیختن مخاطبان

نویسنده‌ی کودک و نوجوان شرط «جذابیت» را برای توفیق در برانگیختن خوانندگان برای دنبال کردن داستان ضروری دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرزانه رحمانی در کارگاه مجازی داستان‌نویسی اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با تاکید بر این موضوع گفت: نمایش وضعیت پیچیده در داستان باید جذاب‌تر از زندگی واقعی باشد.
وی افزود: برای رسیدن به این مرحله ضروری است از تخیل خود کمک بگیریم و از این نکته غافل نباشیم که این بهره‌گیری باید موجّه، منطقی و باورپذیر باشد.
رحمانی با اشاره به این‌که پیرنگ و دیالوگ دو عنصر کلیدی در جذابیت و پیش‌برد داستان است یادآور شد: پیرنگ همان نقشه‌ی داستان و هرآن‌چه در داستان اتفاق می‌افتد است که تمامی‌ این اتفاق‌ها به واسطه‌ی حادثه‌ی اصلی داستان ساخته می‌شود.
مدرس کارگاه مجازی داستان‌نویسی در ادامه خاطرنشان کرد: پیرنگ شامل تمامی احساس، فکر و کارهایی است که شخصیت داستان انجام می‌دهد به شرط آن‌که در ادامه‌ی داستان تاثیرگذار باشد.
وی هم‌چنین عنوان کرد: ساخت و پرداخت پیرنگ بر اساس گره‌افکنی، یعنی وضعیتی که اگر شخصیت در آن قرار گیرد شرایط پیچیده‌ای در داستان اتفاق می‌افتد، صورت می‌گیرد و نویسنده موظف است شرایطی فراهم کند تا آن گره باز شود.
رحمانی در بخش دوم کارگاه خود در زمینه‌ی گفت‌وگو یا دیالوگ‌نویسی توضیح‌هایی را ارایه کرد و اظهار داشت: این یکی از عناصر اصلی و ابزار کلیدی‌ برای پیش‌برد داستان است به شرطی که گفت‌وگوها در خدمت داستان باشد.
نویسنده کودک و نوجوان در ادامه به بیان شرایط لازم را برای خلق یک گفت‌وگوی پویا پرداخت و گفت: سادگی، کوتاهی، توصیف‌گری صحنه، پیش‌برندگی داستان و کمک به نویسنده در ساخت شخصیت از جمله شرایط لازم در داستان نویسی است.
او در زمینه‌ی تکنیک‌های نوشتن دیالوگ نیز به نکته‌هایی از قبیل پرسش- پاسخ، پرسش-عمل«پاسخ غیرمستقیم که با انجام عملی عملی داده می‌شود»، پرسش- پاسخ بی‌ربط «شخصیت از پاسخ دادن سر باز می‌زند» و پرسش- سکوت که «شخصیت پاسخ‌گوی پرسش طرف مقابل نیست و در برابر پرسش او سکوت می‌کند» اشاره کرد.
وی هم‌چنین به داستان‌نویسان نوجوان گفت هنگامی که مجبور به نوشتن دیالوگ‌های زیادی در داستان هستید برای اینکه بتوانید خواننده را با خود همراه کنید، حتما با خود بیندیشید که قرار است چه چیزی به ما یاد بدهد، هدف چیست، چه چیزی ناگفته مانده است، کشمکش آن در کجا قرار دارد، آیا مساله حل نشده‌ای باقی مانده است، آیا متناسب با شخصیت نوشته شده است.
رحمانی در پایان ضمن دعوت اعضای انجمن داستان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان به مطالعه‌ی مستمر از آن‌ها خواست برای پیشرفت در این مهارت‌ها تمرین کنند و به مردم و احساسات گوناگون‌شان خوب گوش کنند.
وی در بخش پایانی این کارگاه داستان‌های تعدادی از اعضای انجمن را نقد کرد و نکته‌هایی را برای بهتر شدن آثار به آن‌ها یادآور شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =