معرفی ۱۰۰ طراح و ایده‌پرداز به جامعه اسباب‌بازی از سوی کانون

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این مجموعه با برگزاری رویداد ملی ایده‌آزاد، بیش از ۱۰۰ طراح و ایده‌پرداز به جامعه تولید اسباب‌بازی ایرانی معرفی کرده‌ است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن حموله در آیین رونمایی از بازی رومیزی «سفالگر با بیان این مطلب افزود: اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان یک مرکز نوآور در سال جهش تولید با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف ۹ سرگرمی جدید را تولید و به بازار معرفی کرد.
وی با بیان این که سرگرمی‌ها هریک به نوعی با مسایل و ابعاد مختلف زندگی واقعی پیوند خورده‌اند ادامه داد: بازی رومیزی «حامی ایمنی» با مشارکت سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهر تهران در حال تولید است و عروسک‌های محلی «دوتوک» که با زندگی و فرهنگ سنتی اقوام پیوند دارد، فعالیت‌های اقتصادی بانوان محلی را با پیوست فرهنگی کتاب معرفی می‌کند.
حموله هم‌چنین با اشاره به لزوم توجه به جایگاه متون کهن ادبیات فارسی در میان کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد:  تعداد ۱۱ بازی، با اقتباس از متون کهن فارسی نمونه‌سازی و طراحی شد و در حال تولید و ارایه به بازار است.
او طراحی و تولید ۹ محصول جدید، باز تولید ۵ محصول پرمخاطب کانون به همراه تولید یک بازی رایانه‌ای با پیوست فرهنگیِ کتاب و کتابخوانی باعنوان «حرف‌چین» و حمایت از طراحی و نمونه‌سازی ۵۲ طرح اسباب‌بازی ایرانی که حاصل برگزاری رویدادهای ملی ایده‌آزاد در دوره دوم و سوم است را ازدیگر کارهای کانون در حوزه تولید اسباب‌بازی عنوان کرد.
مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون تمرکز ویژه بر طراحی اسباب‌بازی ایرانی را از مهم‌ترین اقدام‌های اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده دانست و خاطرنشان کرد با توجه به برگزاری رویداد ملی ایده‌آزاد، شناسایی افراد جوان، خلاق و علاقه‌مند به این حوزه و آموزش و همراهی این افراد در حال حاضر بیش از ۱۰۰ طراح و ایده‌پرداز به جامعه تولید اسباب‌بازی ایرانی معرفی شده‌ است.


وی در ادامه با اشاره به بیش از یک‌هزار مرکز فرهنگی‌ هنری کانون در سطح کشور اظهار داشت یکی از فعالیت‌های هنری اعضای نوجوان، فراگیری هنر سفال است و در سرگرمی «سفالگر» نیز فرایند تولید این هنر سنتی شبیه‌سازی شده است و افراد در نقش استاد سفالگر قصد ساخت ظروف سفالی دارند که باید مواد و لوازم موردنیاز را تهیه کنند.
حموله هم‌چنین به رونمایی از پنج محصول باز تولید شده کانون اشاره کرد و گفت: «گردونه تصویر ۱و ۲‌» سرگرمی ساده و پرمخاطب کانون که برای متحرک‌سازی تصویر طراحی و ساخته شده است، «بازی با کش»، سرگرمی دیگری است که کودکان می‌توانند با کش‌های رنگی، طرح‌های سنتی و یا طرح‌های دلخواه خود را بسازند، «بندک» عنوان، سرگرمی است که با تفکر خلاق می‌توان با قطعات آن احجام متنوع ساده و پیچیده به‌وجود آورد.
هم‌چنین سرگرمی «همه چیز با اتصالات ساده» شامل ۷۰ قطعه چوبی از جنس MDF و ۱۸۰ قطعه رابط در دو اندازه است و کودکان و نوجوانان می‌توانند با استفاده از این قطعات، سازه‌های متنوع و دلخواه خود را بسازند.
مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در پایان به تولید کنندگان اسباب‌بازی پیشنهاد کرد با توجه به¬طرح ساخت فیلم بلند پویانمایی «بچه زرنگ» در امور سینمایی کانون، بحث ساخت اسباب‌بازی، عروسک‌های پویانمایی، اکشن فیگور و بازی‌های رایانه‌ای بر اساس شخصیت‌ها و داستان این فیلم مورد توجه کانون است که می‌تواند فرصت خوبی برای تولیدکنندگان و بازی‌سازان حرفه‌ای باشد تا در این امر با کانون مشارکت کنند.
او هم‌چنین افزود در بحث طراحی و ایجاد میز بازی‌های ایرانی در سطح مراکز کانون این امکان وجود دارد که طراحان و تولیدکنندگان بازی‌های رومیزی از فرصت ایجاد میز بازی‌های ایرانی در سطح مراکز ستادی و استانی کانون استفاده کنند.
ایجاد فضای بازی‌های محیطی، اتاق فرار (اسکیپ روم) در این مراکز کانون امکان همکاری با اداره کل سرگرمی‌های سازنده نیز از دیگر پیشنهادهای مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای بود که در آیین رونمایی از بازی سفالگر ارایه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =