اثر ادبی ِ ماندگار، مخاطبش را به تفکر وا می‌دارد

محدثه حسینی شاعر و نویسنده کشور معتقد است: اثر ادبی باید اندیشه محور باشد و در عین مخیل و عاطفی بودن، باید مخاطب را به تفکر وا دارد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سیده محدثه حسینی شاعر و نویسنده کشور در دهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز با بیان این مطلب گفت: در نظر داشته باشیم که هر اثری می‌تواند حظ ادبی و لذت خوانش را در مخاطب ایجاد کند؛ اما تنها یک اثر ماندگار می‌تواند مخاطبش را به تفکر و تحرک وا دارد.

او افزود: شاعر ظرف ذهنش را پر از واژه می‌کند و به مدد این مسئله می‌تواند زبانش را گسترده سازد. اما باید توجه داشت که انتخاب کلمه‌ی مناسب و پرهیز از حشو و اضافات اولین قدم ویرایش و نگارش شعر است.

حسنی تأکید کرد: در شعر باید به این اصل مهم توجه کنیم که ایجاز، آفرینش ِ شگفتیِ عمیق، گسترده و کوتاه است.

این شاعر و نویسنده ارائه‌ی حکم ادبی و قطعیت دادن به یک اندیشه، در قالب آفرینش و تصویرسازی در یک اثر را مستلزم دلیل محکم و استدلالی منطقی دانست و اضافه کرد: در واقع حُسن تعلیل در شعر باید همراه با منطق شعری و غایتی قابل‌قبول باشد و مخاطب را به تفکر وا دارد و درصدد قانع کردن او باشد.

مؤلف کتاب «بن‌بست یعنی آسمان» در ادامه به لزوم خلاقیت و نگاه تازه در شعر اشاره کرد و گفت: شاعر باید زاویه دید منحصربه‌فرد خویش را پیدا کند.

او تأکید کرد: کسی که می‌تواند جهان را دیگرگونه ببیند یک نابغه است و آن‌کس که این دیگرگونگی را در شعر ایجاد کند یک شاعر موفق است.

مربی باسابقه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان گلستان در ادامه بیان کرد: باید به پدیده‌های اطرافمان نگاهی تازه بیندازیم، با زبان ساده ‌نگرشی نو داشته و به سمت محیط و جهانمان دریچه‌ای جدید باز کنیم.

حسینی در ادامه به شرح رازهای موفقیت و ماندگاری یک شعر در همه‌ی دوران پرداخت و گفت: نگاه یک شاعر باید جهان‌شمول باشد و در انتخاب کلمه و محتوا دقت لازم را به عمل آورد به‌گونه‌ای که اثرش محدود به زمان و مکان خاص نبوده و درگذر زمان خاصیت خود را در ارتباط‌گیری با مخاطب از دست ندهد.

عضو شورای راهبردی شعر استان گلستان در ادامه توضیحاتی در مورد شعر سنتی داد و افزود: در اشعار کلاسیک باید جنس زبان صیقل‌خورده باشد. استفاده از حروف و کلمات اضافی به اقتضای وزن، موجب ضعف زبان شده و ارزش ادبی اثر را می‌کاهد.

وی اضافه کرد: همچنین قافیه در شعر سنتی علاوه بر اینکه کارکرد ظاهری و بیرونی دارد، باید جزئی از ساختار درونی شعر نیز بوده و در غنای معنا و مفهوم، دخیل باشد.

پرهیز از تکرار، ایجاز، ماهیت متن ادبی و شعر سپید، ترکیب‌سازی مناسب و چینش کلام و توجه به محور هم‌نشینی کلمات ازجمله موارد دیگری بود که حسینی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست پرداخت.

آوا باقری، سمانه مدیری، مونا بهوندی، وحید شهپری، آیلین قراچه و نسیمه انصاری، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

گفتنی است: دهمین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز که در سامانه مجازی این انجمن به نشانی khz.kpf.ir/neshast برگزار شد، با حافظ خوانی وحید کیانی مدیرکل و مربیان کانون و همچنین شعرخوانی شاعر مهمان و در نهایت نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =