رفتار پیامبر با فاطمه زهرا (س)، نمونه‌‎ی بارز تربیتی است

هم‌زمان با دهه‌ی فاطمیه و شهادت بانو حضرت زهرا (س)، نشست مجازی با حضور محمدرضا سنگری، پژوهشگر، نویسنده و شاعر در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس برگزار شد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، این نشست ویژه‌ی مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، مربیان مسوول، کارشناسان و کارکنان دفتر استان برگزار شد و روابط پنج‌گانه‌ی حضرت زهرا: رابطه با خانواده و جامعه، رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با آفرینش و رابطه با تاریخ، محورهای این نشست را تشکیل می‌داد.

محمدرضا سنگری با اشاره به وجود حداقل ۱۲ شبکه ارتباطی در زندگی حضرت زهرا، به ۵ شبکه ارتباطی در زندگی ایشان اشاره کرد. به گفته‌ی او: وقتی مردترین مرد جهان، امام زمان علیه‌السلام، حضرت زهرا را الگوی خود می‌داند، ما هم که در عصر آخرالزمان زندگی می‌کنیم باید این الگو را بهتر بشناسیم و بشناسانیم.

این پژوهشگر ضمن اشاره به روایاتی از زندگی حضرت زهرا (س)، ارتباط حسنه‌ی ایشان با پدر، همسر و فرزندان را اسوه و الگویی برای خانواده‌ها دانست و گفت: در خانه‌ی حضرت زهرا هر چه صدا می‌شنوی زیبایی است؛ خانه‌ای که فرشتگان در آن رفت و آمد می‌کنند؛ پس زیباترین واژه‌ها را به اعضای خانواده تقدیم کنید. ارتباط کلامی زیبا ایجاد کنید و با دوری از پرخاش و صدای بلند و بی‌احترامی، به عدم شکل‌گیری و گسست خانوادگی و ایجاد حفره‌های عمیق ارتباطی کمک کنید.  

این عاشوراپژوه با اشاره به ابیات و لالایی‌هایی که حضرت زهرا برای فرزندانشان می‌خواندند گفت: این لالایی‌ها و ابیات درس زندگی است و تأثیر عمیق روحی بر کودک می‌گذارد؛ مادران با لالایی مفاهیم مورد نیاز کودک برای زندگی آینده را به او می‌آموزند. لالایی‌هایی که به ما می‌گویند: به خاطر داشته‌هایت شکرگذار باش و به نداشته‌هایت فکر نکن، هر آن کس که پرخاشگر و اخم بر چهره دارد را به دوستی انتخاب نکن و نعمت‌هایی که خدا در اختیارت گذاشته را مرور کن و شکرگذار باش.

سخاوت‌مندی، بازی با فرزندان، منظم بودن، سرودن شعر، تدریس و آموزش به بانوان، قناعت و فعالیت‌های اجتماعی از دیگر خصوصیاتی بود که سنگری برای حضرت فاطمه (س) برشمرد و دیگران را به داشتن این خصائص توصیه کرد.

این شاعر ادبیات آیینی و عاشورایی، در بخشی از سخنانش به ارتباط پیامبر و حضرت زهرا (س) اشاره کرد و محبت‌ورزی رسول خدا به دخترش را نمونه‌ی بارز تربیتی برای خانواده‌ها و به خصوص پدران عنوان کرد که در صورت عمل به آن و ایجاد سیرابی عاطفی برای فرزندان، بسیاری از گسست‌های عاطفی و مشکلات اخلاقی در آینده کاهش خواهد یافت.

سنگری خانواده‌ها را به داشتن و ترویج سبک زندگی فاطمی تشویق کرد و گفت: با تمسک به حضرت زهرا  و الگو قرار دادن شیوه‌های رفتاری، اخلاقی و تربیتی ایشان، می‌توان به داشتن خانواده و جامعه‌ای با نشاط، سالم و سرزنده، امیدوار بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =