آشنایی با حقوق کودکان هدف مهرواره داستان‌نویسی است

داور مهرواره داستان‌نویسی «دنیای ما زیباست» یکی از مهم‌ترین اهداف این مهرواره‌ را متوجه ‌کردن کودکان، خانواده‌ها و مربیان آن‌ها با موضوع حقوق کودک دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدشریف شاهی هدف این مهرواره و موضوع‌ها و محورهایی که در فراخوان اعلام شده بود را توجه به جنبه‌های مختلف مرتبط به حقوق کودک در داستان‌ها و نوشته‌ها بیان کرد.
این کارشناس و متخصص حقوق کودکان افزود: یکی از روش‌هایی که بر اساس آن آموزش حقوق کودک تحقق می‌یابد این است که سعی ‌کنیم با درگیر کردن و سهیم شدن کودکان و نوجوانان در مراحل مختلف آموزشی، هنری، تجربی و... مفاهیم را به آن‌ها منتقل کنیم. به طور مثال از کودکان خواسته می‌شود درباره موضوع‌های مرتبط با حقوق کودک نقاشی کنند یا در این مهرواره خواسته شد داستان‌ها و روایت‌هایی را بنویسند که مرتبط با حقوق کودک باشد.
شاهی تصریح کرد: این موضوع‌ها دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هایی برای کودکان ایجاد می‌کند و در ذهن آن‌ها پررنگ و بااهمیت می‌شود. به همین خاطر می‌توانم بگویم یکی از اهداف این مهرواره متوجه‌کردن کودکان، خانواده‌ها و مربیان آن‌ها به موضوع حقوق کودک و اهمیت آن در زندگی تک‌تک کودکان، خانواده‌ها و جامعه است.
وی در مورد آثار ارسال شده تاکید کرد: زمانی که از منظر موضوع‌های مرتبط به حقوق کودک به این آثار نگاه می‌کنم، می‌توانم بگویم آثار متنوع بود و در سطح خوب تا متوسط قرار داشت و البته آثاری که ارتباط کمتری با موضوع حقوق کودک داشتند و یا اصلا ارتباط چندانی به این موضوع نداشتند نیز در بین آثار دیده می‌شد.
نماینده مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: در میان آثار به موضوع‌های جالبی همچون حق شادی، حق زندگی کردن، حق رفاه کودک و حق زندگی توأمان با پدر و مادر توجه شده بود که حتی برای من که سال‌ها در حوزه حقوق کودک کار می‌کنم واقعیت‌هایی تاثیرگذار و جالب بود و به نظرم بعضی از کودکان نگاه ظریف و جذابی به این موضوع داشتند که در داستان‌هایشان منعکس شده بود.
داور مهرواره داستان‌نویسی «دنیای ما زیباست» افزود: یکی از تأثیرها و نتایج مهم رویدادهای این‌چنینی این است که کودکان و خانواده‌هایشان با موضوع‌های مرتبط با حقوق کودک درگیر می‌شوند و حداقل برای مدتی دغدغه ذهنی آن‌ها می‌شود و تجربه نشان داده که معمولا این دغدغه پایدار باقی می‌ماند. به‌خصوص این‌که به این برنامه‌ها صرفا به صورت یک مسابقه یا یک رخداد تک جنبه‌ای نگاه نشود، ادامه‌دار باشد و آثار به نام خود آن کودک منتشر شود، زیرا این موضوع برای کودکان و خانواده‌های آنان تشویق کننده است.
مدرس دانشگاه اصفهان گفت: هر اندازه افراد بیشتری با موضوع‌های مرتبط با حقوق کودک، حقوق بشر و حقوق شهروندی آشنا شوند به‌طور طبیعی رفتار و کردار بهتری در جامعه از آن‌ها سر می‌زند. به‌طور مثال اگر پدر و مادر باشند فرزند خود را بهتر تربیت می‌کنند و اگر کودک باشند مسئولیت‌پذیر تربیت می‌شوند و بعدا در جامعه بهتر حقوق و تکالیف خود را انجام می‌دهند.
وی در پایان تصریح کرد: وجود چنین برنامه‌هایی نه فقط در کشور ما بلکه در عالی‌ترین و استانداردترین شیوه‌های آموزشی دنیا معمولا به‌عنوان یکی از روش‌های مهم برای تقویت ارزش‌های حقوقی و انسانی جامعه در نظر و مورد توجه قرار می‌گیرد.
یادآوری می‌شود مهرواره داستان‌نویسی «دنیای ما زیباست» پاییز امسال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =