در نوشتن برای کودکان زبان مخاطب درنظر گرفته شود

نویسنده، شاعر و منتقد ادبی رعایت ملاحظات زبانی در نوشتن برای گروه سنی کودک را ضروری دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ پنجمین نشست انجمن داستان آفرینش استان هرمزگان برگزار شد.

به گفته معصومه میری مسئول انجمن داستان، در این نشست سه اثر از نویسندگان نوجوان انجمن توسط شش منتقد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 داستان «مامان انیشتین» اثر هدیه شفیعی از مرکز گلشهر بندرعباس توسط انیس موحدی از مرکز زیباشهر و علی احمدزاده از مرکز بستک نقد و بررسی شد.

 در ادامه این نشست انسیه خادمی از باغشهر فین و فردوس جوان جان از مرکز بستک اثر فاطمه شاه حسینی از مجتمع آفرینش را به نام «باران می بارید» نقد کردند.

در پایان پنجمین نشست انجمن داستان، «بلیط دو نفره» اثر فاطمه زاهدانی از مرکز پارک لاله از سوی  صفورا امامی از مرکز بستک و متینه سادات جلیلی از مرکز کوی پلیس مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

مهمان ویژه این نشست بتول پورشیخ شاعر، نویسنده و منتقد ادبی از استان قزوین بود که پس از بررسی هرکدام از داستان‌ها و شنیدن نظرات منتقدان انجمن به نقد آثار نویسنده ها پرداخت وبه نکاتی قابل توجهی اشاره کرد.

پورشیخ گفت: وقتی از زبان صحبت می‌کنیم یعنی برای یک جامعه ی بزرگ می نویسیم. وقتی شما تصمیم می گیرید برای گروه کودک بنویسید باید حتماً زبان را لحاظ کنید یعنی آنچه که جامعه مخاطب شما را دربر گیرد.

وی در ادامه گفت: یکی از عناصر مهم در داستان باورپذیری است و ما باید اول ارتباط بگیریم و بعد داستان را باور کنیم و حتی  داستان های تخیلی، فانتزی، سورئال و غیر واقعی باید آن قدر قوی نوشته شده باشد؛ که قابلیت باورپذیری برای مخاطب را داشته باشد.

 وی به نوجوانان پیشنهاد کرد تا مدتها از گروه سنی و جنسیت خودشان بنویسند و بعد گروه های سنی دیگر را تجربه کنند.

وی همچنین به شناسه های خوب عنوان داستان اشاره کرد و گفت: از شناسه‌های خوبی یک اسم این است که داستان را لو نداده باشد و در عین حال بی ارتباط با داستان نباشد. باید با نگاه کردن به عنوان کشش اولیه  در مخاطب به وجود بیاید.

پور شیخ به کودکان و نوجوانانی که نوشتن را دوست دارند پیشنهاد کرد که هر وقت داستانی را می نویسید برای چند بار آن را بخوانید و ویرایش کنید.

این نویسنده توصیه کرد که داستان هایتان را تمام کنید چون قدرت نویسندگی در پایان‌بندی داستان است؛ اگر به تکنیک رها کردن پایان داستان عادت کنید بعدها داستان‌هایی قوی با پایان هایی ضعیف خواهید نوشت.

 در پایان نشست، پور شیخ  برای همه اعضای انجمن آرزوی موفقیت کرد و افزود: امیدوارم در آینده ای نه چندان دور شاهد خلق داستان هایی قوی تر و زیباتر از سوی نوجوانان خوب هرمزگان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =