گره‌افکنی قلب تپنده و مرکز ثقل داستان است

دوازدهمین نشست انجمن ادبی سایه خیال با موضوع گره‌افکنی و گشایی در داستان به صورت مجازی با حضور مربیان و اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد این نشست مجازی با هدف نقد آثار داستانی با حضور اعضای انجمن ادبی پنجشنبه ۴ دی۱۳۹۹ برگزار شد.

نقد آثار اعضا را سمیه آورند ، نویسنده و کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر عهده داشت.

سمیه آورند در این نشست که با حضور مدیرکل، کارشناسان، مربیان و اعضای انجمن همراه بود ضمن بررسی و نقد آثار اعضا به موضوع گره در داستان پرداخته و گفت: گره‌ای که در آغاز هر داستان افکنده می‌شود از پیچ و خم وقایعی عبور می‌کند تا در پایان داستان گشوده شود. 

وی به عوامل گوناگون و عناصر ساخته‌ی گره اشاره کرد و افزود: نیروی حاصل از تناقض‌های درونی یک فرد، فشارهای بیرونی انسان‌ها بر یکدیگر، دخالت و تحمیل نیروهای طبیعی یا تقدیری بر زندگی انسان‌ها، و یا ترکیبی از این‌ها می‌توانند به وجود آورنده گره باشند و این بستگی به قدرت و چندگانه بودن این نیروها در گره داستان دارد.

سمیه آورند در خصوص اهمیت گره‌افکنی در داستان گفت : گره‌افکنی در داستان نقطه‌ی محوری تلاقی امور، قلب تپنده و مرکز ثقل داستان است. گره، آن نقطه‌ی حادثه یا ماجرای مهم، حساس و سرنوشت‌سازی است که داستان در آن به اوج خود می‌رسد. 

دراین نشست دو اثر داستان با نام دایره های موازی اثر عارف مرتضوی پور(داستان اول) بررسی شد .

آورند ضمن نقد این اثر به بررسی نقاط ضعف و قوت داستان پرداخت و زاویه دید داستان که اول شخص بود و با مونولوگ گرایی آغاز شده را مناسب و از نکات مثبت این داستان دانست و ضمن بررسی عناصر داستان در این اثر پیشنهاد هایی نیز ارائه کرد. 

داستان دوم باران با موضوع یک روز بارنی در یک دبیرستان اثر فاطمه غفوری عضو فعال در انجمن‌های ادبی بررسی شد. توصیف های خیال انگیز ، شخصیت پردازی مناسب و لحن صمیمی از نکات مثبت این اثر بود که توسط سمیه آورند در این اثر نقد شد . وی پایان این داستان را از نکات مثبت این اثر دانست .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =