کارگاه خوانش نمایش نامه و مواجهه کارگردان با متن درکانون لرستان برگزارشد

نشست تخصصی «خوانش نمایش نامه و مواجهه ی کارگردان با متن» درانجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان لرستان باحضورسعیدزین العابدینی برگزارشد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، امروز 14 دی ماه 1399 نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان لرستان باحضورسعیدزین العابدینی به صورت مجازی برگزارشد.
دراین نشست اعضا و مربیان علاقه مند به نمایش، با خوانش نمایش نامه و مواجهه ی کارگردان با متن و مراحل مختلف کارگردانی یک تئاتر بیشترآشنا شدند.
سعید زین العابدینی درابتدا مطالبی را با موضوع های جلسه قبل ارائه داد و وظایف کارگردان را تشریح کرد.
زین العابدینی در خصوص خوانش و تحلیل متن توسط کارگردان قبل از شروع تمرین نکات بسیار مهمی را مطرح کرد و مباحث ارائه شده را با حاضرین در کارگاه مورد بحث گفت و گو قرار داد.
این هنرمند عرصه تئاتر گفت: کارگردان باید قبل از تمرین به مواردی نظیر؛ شناخت نویسنده، تحلیل متن، انتخاب نوع صحنه، تصمیم در مورد شیوه انتخاب بازیگر، طراحی اولیه صحنه، میزانسن ، نور پردازی و...  را مد نظر قرار دهد.
سعیدزین العابدینی در ادامه تحلیل نمایشنامه را در بخش های مختلف ازجمله: شناخت شرایط محیطی، گفتگو ها، رویداد های دراماتیک، شناخت شخصیت ها در نمایش نامه، فکر اصلی نمایشنامه، ریتم یا ضرباهنگ تشریح کرد و برای درک بهتر موضوع نمونه هایی را ارائه داد.
این هنرمند عرصه تئاتر با اشاره به این نکته که کارگردان می بایست بارها و بارها نمایشنامه را بخواند و آن را تحلیل کند عنوان داشت: برای به روی صحنه بردن یک اثر تئاتر و ارائه آن به تماشاگر باید با متن نمایش ارتباط صحیح و درستی برقرار شود.
در پایان این نشست سعیدزین العابدینی به سوالات اعضا و مربیان در خصوص کارگردانی پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =