نهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان بهارناز کانون استان اردبیل

هفدهمین نشست مجازی انجمن‌های ادبی و نهمین جلسه انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری استان اردبیل، روز چهارشنبه۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ با حضور حمیرا خدابنده کارشناس مسوول کانون استان گیلان، در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، این نشست مجازی با اشتراک‌گذاری آثار اعضا نوجوان آغاز شد و کارشناس برنامه به نقد و بررسی اشعار پرداخت.

حمیرا خدابنده، پژوهشگر و منتقد فعال در حوزه‌ی شعر و ادبیات؛ با ابراز خرسندی از کیفیت آثار نوجوانان شاعر عضو این انجمن، گفت: اسم یک شعر برای یک شعر مهم است، چون مضمون و مفهوم شعر است و در پیشانی شعر قرار دارد، بنابراین  شاعران نوجوان تلاش کنند که برای شعرشان نام انتخاب کنند.

او در رابطه با شعرهای مناسبتی چون هشت‌سال دفاع مقدس، اظهار کرد: درباره مقاومت و دفاع مقدس، شاعران بسیاری طبع‌آزمایی کرده و شعر سروده‌اند، اما چیزی که باید مدنظر داشت و بیسار مهم است به‌خصوص درباره موضوعات مناسبتی و خاص، این است که شاعر باید تلاش کند که شعرش کلیشه‌ای و شعارگونه نباشد.

خدابنده در ادامه افزود: بیشتر شاعرانی که در حوزه جنگ شعر گفته‌اند اگر نگاه کنید آثارشان شبیه هم نیست و یکی از دلیل آن این است که شاعر از تعابیر و اصطلاحاتی استفاده می‌کند که خاص خودش هست و با زبان شاعرانه خود، آن را به زیور طبع می‌آراید؛ بنابراین باید کسی که در این عرصه طبع‌آزمایی می‌کند و در موضوعات مناسبتی دیگری شعرسرایی می‌کند، باید از کلیشه به دور باشد.

کارشناس برنامه تأکید کرد: شاعر باید چیزهایی را ببیند و در شعر بیان کند که تکراری نباشد و موجب خلق تصاویر جدید شود تا از این طریق بتواند مخاطبش را شگفت‌زده کند.

وی نگاه نو و تازه را یکی از موارد مهم در آفرینش و خلق یک اثر عنوان و  اضافه کرد: باید تلاش کنیم از یک زاویه نو به بحث و بررسی موضوع بپردازیم.

خدابنده درباره بازخوانی شعر بعد از سرایش آن نیز گفت: معمولاً شاعر به هنگام سرودن شعر دچار هیجان و عاطفه و شتاب‌زدگی می‌شود و بهتر است بعد از سرایش شعر و فروکش شدن شوریدگی و هیجان، دوباره سراغ شعر رفته و آن را ویرایش کند. 

بر اساس این گزارش، از آثار ارسالی به واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل، آثار سوگند حسینی، نگار سلیمانی، زهرا ناصری و نگین پناهی مورد نقد و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =