کد خبر: 302483
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
ابهام نباید مخل داستان باشد

صد و شانزدهمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب با نقد و بررسی آثار اعضا و با حضور الهام دهقان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این برنامه عصر پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ در فضای مجازی با نقد و بررسی داستان «وام» اثر فاطمه دیانت، «کریم دست کج» اثر زینب نجفی، «رخ دیوانه ماه» اثر ریحانه فتح آبادی، «تماشاچیان» اثر احمد رشید و «نفس آشپزخانه، حبس» اثر آرزو تحققی  همراه شد.

الهام دهقان مربی باسابقه و توانمند مراکز مشهد بر انتخاب صحیح کلمات تاکید کرد. او گفت: نویسنده باید در انتخاب کلمات دقیق و حساس باشد. ساده نویسی با بی‌مبالاتی در انتخاب کلمات داستان تفاوت دارد. گزینش کلمات باعث می‌شود تا غنای اثر بیشتر شود.

او همچنین درباره ابهام و گره افکنی در داستان گفت: ابهام نباید مخل داستان باشد بلکه ابهام باید در خدمت جذب مخاطب برای خواندن اثر باشد. یکی از عوامل جذابیت در داستان، گره افکنی یا ایجاد سوال در ذهن مخاطب است. خواننده برای یافتن پاسخ آن سوال، داستان را دنبال خواهد کرد؛ به عبارتی داستان او را جذب می‌کند.

دهقان ضمن نقد داستان آرزو تحققی و برشمردن دلایل رواج داستانک‌ها گفت: مطالعه داستان‌های بلند بعد از رمان، داستان کوتاه و داستان مینی مال نشان می‌دهد که ادبیات همسو با حوصله و زمان مخاطب، پیش رفته است. او یادآور شد عده‌ای نیز معتقدند که داستان‌های چند کلمه‌ای پیشینه‌ای هم در ادبیات کهن دارد و بسیاری از متون نثر ادبی و عرفانی ما همین داستان‌های مینی مال است. مثلا سعدی می‌گوید: "شخصی همه شب بر سر بیمار گریست چون روز شد او بمرد و بیمار زیست" همین بیت خودش می‌تواند یک داستان باشد.

او همچنین درباره شخصیت‌های نمادین در داستان صحبت کرد. دهقان گفت: نماد چیزی است که به جای چیز دیگر قرار گیرد. به عبارت دیگر، چیزی است که معنای خود را بدهد و جانشین چیز دیگری نیز بشود یا چیز دیگری را القا کند. در شخصیت های نمادین نیز اینگونه است علاوه بر کارکرد اصلی خود، با مفهوم و یا داستان دیگری نیز گره می‌خورد.  

صد و شانزدهمین انجمن ادبی آفتاب با حضور ۳۵ عضو داستان نویس و در فضای مجازی در ساعت ۲۰ به اتمام رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =