توصیف رشادت‌ها و فداکاری‌های سردار سلیمانی با زبان موسیقی

سیدمحمد تنکابنی آهنگ‌ساز و مدرس دانشگاه گفت: سرود «از خود گذشته» تلاشی برای توصیف رشادت‌ها و فداکاری‌های سردار سلیمانی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، تنکابنی مسئول نظارت بر تولید و بازتنظیم موسیقی سرود «از خود گذشته» که از سوی انجمن سرود نوجوان کانون پرورش ‌فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است درباره شکل‌گیری ایده و تولید این اثر بیان کرد: ارشاد رازانی که آهنگ‌سازی کار را بر عهده داشت سال گذشته زمانی که سردار سلیمانی به شهادت رسید، پیشنهاد تولید این موسیقی را داد اما در ادامه، تولید و پخش این کار برای سالگرد سردار در نظر گرفته شد. در پایان با تأیید کار، تصمیم گرفته شد اعضای کانون این اثر را اجرا کنند، بنابراین گروه کُری متشکل از اعضا دور هم جمع شدند.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بود کار با یک گروه کُر انجام شود اما بعد تک‌خوان اضافه شد و به این نتیجه رسیدیم که این دو با هم ترکیب شود تا در پایان این اثر را با ترکیبی از یک تک‌خوان و یک گروه کُر اجرا کنیم. همچنین در طراحی گروه کُر سعی کردیم به کارهای فنی دقت و توجه لازم را داشته باشیم تا یک کار حماسی تولید شود.

تنکابنی با اشاره به حضور اعضای مراکز کانون در سایر شهرها برای تولید «از خود گذشته» گفت: محدودیت‌های کرونایی به ما اجازه جمع شدن نمی‌داد و حتی رفتن خودمان هم به استودیو شرایط خاصی داشت. چون این استودیوها حضور بیشتر از چهار، پنج نفر را نمی‌پذیرفتند. مثلا تک‌خوان ما در تهران نبود و از استان مازندران برای ما فیلم فرستاد، همچنین تعدادی از بچه‌های کرمان در کار حضور داشتند، اما جمع کردن این‌ها در یک‌جا کار سختی بود. با توجه به این‌که باید در کنار بچه‌ها حضور داشته باشیم و کنترل از راه دور سخت بود، به همین دلیل اعضای کانون استان تهران و تنها تعدادی از سایر استان‌ها در این کار حضور داشتند.

وی افزود: باید در تهران در استودیو می‌نشستیم و همه ویدئوها را بررسی می‌کردیم تا بتوانیم یک خروجی خوب بگیریم. بعضی از ویدیوها بلااستفاده بود اما از تعدادی که کیفیت قابل قبولی داشت استفاده کردیم، ما باید خروجی خوبی از کار می‌گرفتیم بنابراین خیلی پردازش داشتیم تا اثر، شکل قابل قبول و قابل دفاعی به عنوان یک اثر هنری داشته باشد و در پایان اثری شد که الان می‌بینید. در کل با توجه به این محدودیت‌های کرونایی و این‌که امکان جمع کردن بچه‌ها نبود یک مسیر پراسترس را پشت سر گذاشتیم.

این آهنگ‌ساز درباره هدف از تولید این اثر گفت: ما در گروه سازنده معتقد بودیم که این کار برای یک شخصیت ملی تولید می‌شود و باید استانداردهای هنری لازم را داشته باشد، در واقع هدف ما این بود که بتوانیم استاندارد هنری را تا جایی که می‌شود با توجه به شرایط موجود حفظ کنیم. بنابراین در اجرا سعی کردیم بچه‌ها کار را حماسی بخوانند و این حماسی‌خوانی برای‌شان جنبه آموزشی داشته باشد. خوشبختانه در این راه بچه‌ها هم ما را همراهی کردند؛ به‌خصوص تک‌خوان که با برداشت‌های زیادی که از او گرفتیم در پایان کارِ قابل قبولی ارائه داد.

تنکابنی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی یک کار ملی تولید می‌شود، ارائه شخصیت ضعیف با آن سنخیتی ندارد، ما قصد داشتیم با توجه به امکانات و شرایط تا حد زیادی این فضا را فراهم کنیم. به نظرم نتیجه کار خوب بود و در این زمان کم توانستیم بهترین نتیجه را دریافت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =