جایزه کتاب ماه و سال باعث رشد ادبیات کودک و نوجوان می‌شود

زهره پریرخ گفت: جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان، آغازی است که نیاز به تداوم دارد و اگر در ادامه هم خوب اجرا شود، اتفاق خوشایندی خواهد بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عضو کارگروه بررسی داستان کودک فصل پاییزِ جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری افزود: وقتی در حوزه ادبیات کودک حرکتی را شروع می‌کنیم اگر طوری طراحی شود که سال‌ها تداوم داشته باشد، بی‌شک به نفع ادبیات کودک و نوجوان خواهد بود و باعث رشد آن می‌شود.
وی با بیان این‌که راه‌اندازی این رویداد، اتفاقی مثبت در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است، اضافه کرد: برگزاری این رویداد به شکل مرحله‌ای اتفاق خوبی است و سبب شده کار با آرامش پیش برود. در واقع اگر قرار بود یک اثر برای تمام سال انتخاب شود کار فشرده‌ای نیاز داشت اما روش فعلی و انتخاب آثار برگزیده در پایان هر ماه که در پایان منجر به انتخاب ۱۲ اثر برتر می‌شود، شیوه خوبی است که نتیجه خوبی هم خواهد داشت.
پریرخ در باره کیفیت آثار بررسی شده در این دوره بیان کرد: انتخاب آثار با حساسیت صورت می‌گیرد اما نکته‌ای که در کارهای رسیده وجود دارد حجم بالای آثار ترجمه شده در مقابل تعداد آثار تالیفی است.
وی افزود: این نشان می‌دهد که ناشران حاضر نیستند هزینه کنند و یا پسند و سلیقه غالب بر فضای جامعه به سمت آثار ترجمه رفته است و روزبه‌روز میل به آثار تالیفی کمتر می‌شود. به نظر من این خطر بزرگ و مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
این نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کوک و نوجوان با اشاره به تغییر شرایط زندگی و روحیات بچه‌های امروز گفت: دشواری‌های خاصی در زندگی‌ بچه‌های امروز وجود دارد که سخت می‌توانند میل و سلیقه خود را تنظیم کنند. فضای مجازی و در کل دنیای تصویر، میل خاصی برای کودکان طراحی می‌کند و در پایان بچه‌ها باید به آنچه که مناسب با حرکت فردی و استعداد آن‌ها است روی بیاورند. در نتیجه اینجا انتخاب خیلی مهم است، این‌که بتوانیم از میان چیزهای مختلفی که در مقابل‌مان وجود دارد موردی را انتخاب کنیم که بر اساس استعداد ما و حرکتی به نفع خودمان و جامعه باشد. بنابراین به نظر من آموختنِ انتخاب صحیح از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که باید سراغش بروند تا خوب بشناسند و انتخاب درستی داشته باشند.
وی ادامه داد: باید بتوانیم به کمک ادبیات با ورود به عرصه‌های مختلف، موضوع‌ها و هنرهای گوناگون را به کودک و نوجوان‌مان ارایه دهیم و دیدگاه‌شان را محدود نگه نداریم تا دنیاهای مختلف را بشناسند و بر اساس این دنیاهای مختلف انتخاب درست داشته باشند. یکی از موضوع‌های مهم حفظ رابطه عاطفی در خانواده است و لازم است تلاش کنیم در حوزه ادبیات، محیط خانواده و رابطه عاطفی را حفظ کنیم. امن‌ترین جا برای کودک و نوجوان حتی وقتی بزرگ‌سال می‌شوند، خانواده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =