اصول نمایشنامه خوانی در انجمن هنرهای نمایشی کانون خراسان جنوبی تشریح شد

بیست ودومین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان جنوبی با موضوع اصول نمایشنامه خوانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، بیست و دومین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان با موضوع اصول نمایشنامه خوانی با تدریس معصومه کاظمی مربی مسئول مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره سه بیرجند برگزار شد.

بر همین اساس کاظمی در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد در ابتدا به بیان تعریفی از نمایشنامه خوانی پرداخت و گفت : در این هنر تمامی عوامل تئاتری حذف می‌شود و بازیگر به قرائت متن در حور مخاطب می پردازد و بازیگر نمایشنامه خوانی با استفاده از زبان بدن و میمیک صورت و... دست به تصویر سازی ذهنی در مخاطب می‌زند.

وی در ادامه اشاره‌ای به ویژگی‌های متن‌های نمایشی داشت و افزود: متون گفت‌وگو محور در نمایش نامه خوانی، می‌توانند موفقیت بیشتری داشته باشند و طبیعی است که متن‌هایی که با هدف تکنیک های فرم نوشته شده اند مناسب این کار نیستند.

مدرس این نشست مجازی تاریخچه این هنر در ایران و جهان را مورد بحث قرار داد و گفت: مواردی از نمایشنامه خوانی در سال‌های ۴۲-۱۳۴۱ در ایران اجرا می شده است اما بیشتر در دهه ۸۰ در تئاتر شهر برنامه‌های نمایشنامه خوانی اجرا می شد به صورتی که بعدها به صورت هنری مستقل درآمد و در قالب جشنواره ای به کار خود ادامه داد.

کاظمی در بخشی دیگر از سخنان خود نخستین مرحله از این هنر را برخورد بازیگر با متن دانست و افزود: این هنر در کودکان ونوجوانان باعث پرورش ذهن و خلاق ساختن آنان و کشف استعدادهای جدید و همچنین پاسخگویی به نیازها و رغبت در دانش آموزان به انجام فعالیت‌های هنری و افزایش سطح مطالعه و درک مفاهیم هنری می شود.

وی  ایجاد آرامش، توانایی پالایش و هیجان،  نقش اصلاحی غیر مستقیم را از نقش های تربیتی نمایش نامه خوانی یاد کرد و گفت: علاوه بر این نمایش نامه خوانی باعث  افزایش اعتماد به نفس و ایجاد خلاقیت در کودکان ونوجوانان و ورود موفق آنان به اجتماع می شود.

این مربی مسئول فرهنگی در بخش پایانی این نشست مربیان و اعضای این انجمن را به تمرین فن بیان، خوانش ساده بدون توجه به علایم نگارشی، استفاده از تکنیک‌های بیانی و بدنی در اجرا توصیه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =