شعرها در انتظار سُرایش‌اند/ کودکان احساس را منتظر نگذاریم!

میهمان انجمن ادبی شعر (آفرینش) کانون پرورش فکری استان گیلان گفت: شعرها چشم‌به‌راه سُرایش و درانتظارتولدند؛ کودکان احساس را منتظرنگذاریم .

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، زهرا پُردل، شاعر، نویسنده و پژوهش‌گر این سخنان را درجمع اعضای انجمن ادبی شاعران نوجوان کانون پرورش فکری استان گیلان که به مناسبت ایام فاطمیه و در سایه همراهی مربیان و رابطان ادبی صورت‌گرفت، اظهارکرد.

این نویسنده و پژوهش‌گر برهمین اساس، مباحثی چون: زبانِ عاطفه. موسیقی، قالب و صنایع ادبی لفظی و معنوی  را محور قرارداد و به استقبال ۷ اثر اعضای به قالب رسیده کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان رفت.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان هم‌چنین، به شاخصه‌های یه شعر فاخر اشاره‌ و ضرورت پیوستگی کلامی، شاعرانگی، شگفت‌انگیزی، پایان‌بندی مناسب و پرهیز از شعارزدگی را لازمه‌ی سرایش شعر  عنوان‌کرد.

این فعال عرصه‌ی ادبیات، از تفاوت متن ادبی و شعر سپید نیز برای حاضران سخن‌گفت و با تاکید بر اهمیت آشنایی با ویژگی‌های این آثار افزود: درمتن ادبی «توصیفات» شاعرانه نقش محوری دارند و  در شعر سپید، این «تصاویر» هستند که با کم‌ترین واژه‌ها، اثری ادبی را شکل‌می‌دهند.   

لزوم وفاداری به وزن در اشعار کلاسیک، حس‌آمیزی و انتخاب قالب‌های مناسب با موضوع‌، ازدیگر مباحثی بود که مورد توجه میهمان برنامه‌قرارداشت و وی با بیان این‌که در سرایش شعرنیازمند نگرشی خلاقانه به رویدادها هستیم گفت:  تحقق این امر، گویای توان‌مندی یک شاعر در ارایه‌ی تصویری فراتر از تصاویر عادی و قابل تصور است.  

توصیه میهمان برنامه به نوقلمان برای مطالعه افزون‌تر  و  پرورش ذوق شعری، پایان‌بخش این نشست مجازی بود که با نقد و بررسی آثار و ارایه‌ی نقطه‌نظرات همراه‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =