زبانِ داستان باید قدرت تجسم و تداعی را در خواننده ایجاد کند

عباس قدیر محسنی نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: زبان داستان باید تطابق یک به یک داشته باشد، به این معنا که از صنایع و پیچیدگی‌های زبان شاعرانه فاصله گرفته و با روندی صریح و روان، قدرت تجسم و تداعی را در خواننده ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، عباس قدیر محسنی نویسنده کودک و نوجوان که در دومین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان «آیینه‌های ناگهان» مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر حضور داشت، با بیان این مطلب تأکید کرد: در داستان باید با زبانی ساده و شفاف ابهامات و سؤالات پاسخ داده شوند و توصیفات، گیرا و تداعی‌گر حوادث و اتفاقات داستان باشد.

او با اشاره به این‌که برای نوشتن یک داستان، انتخاب یک موضوعِ جذاب، بسیار مهم است افزود: داستان‌نویس باید دریچه‌های نو و خلاقانه‌ای رو به پدیده‌های جهان بگشاید و از نگارش موضوعات کلیشه‌ای و شعارگویی های مطبوعاتی و تلویزیونی پرهیز کند.

مؤلف کتاب «مهمانی دیوها» در ادامه به لزوم ایجاد عدم تعادل در داستان اشاره کرد و گفت: طرح اصلی در روایت، با عدم تعادل و به وجود آمدن یک حادثه‌ی مرکزی، کامل می‌شود.

قدیر محسنی افزود: هر جزء در داستان باید هدفمند باشد و روابط علت و معلولی به‌گونه‌ای چیده شوند که روایت، باورپذیر بوده و از روند منطقی و عقلانی خارج نشود.

کارشناس مرکز تجربیات هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در جمع نوجوانان نویسنده‌ی مراکز کانون ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) سخن می‌گفت، به لزوم بهره‌مندی از تجربیات زیستی در داستان‌نویسی اشاره کرد و به نوجوانان توصیه کرد که، به محیط اطرافشان دقت کرده و سوژه‌های خود را از میان اتفاقات و پدیده‌های مورد اِشراف خویش انتخاب کنند.

ماهیت پایان باز، پرهیز از مقدمه‌های طولانی، شخصیت‌پردازی، فضاسازی، گره‌افکنی و گره‌گشایی در داستان ازجمله موارد دیگری بود که قدیر محسنی در این جلسه، به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش الهه قنوات پور، بیتا محمدی، ریحانه گلستان، زهرا حسینی و شکیبا قنواتی، نیز در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است: دومین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور عباس قدیر محسنی نویسنده‌ی کودک و نوجوان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =