کد خبر: 302674
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
بازدید 142
برای خوب نوشتن باید خوب زندگی کرد

تازه‌ترین نشست‌ مجازی انجمن ادبی «سروناز» با محوریت داستان، با حضور فاطمه سرمشقی، نویسنده کودک و نوجوان، در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، سرمشقی در تازه‌ترین نشست مجازی انجمن ادبی سروناز، از شخصیت داستانی و زاویه‌ی دید گفت. او که در زمان نقد و بررسی آثار اعضا با آنان سخن می‌گفت، داشتن دلیل مناسب برای انتخاب شخصیت داستان و شروع خوب داستان را مهم دانست.

نویسنده رمان نوجوان «ققنوس همین‌جاست» در ادامه یکی از نکات جذاب داستان را استفاده از اصل غافل‌گیری بیان کرد که می‌تواند در جذب مخاطب و ارزش هنری دادن به اثر تأثیرگذار باشد تا آن‌جا که مخاطب احساس فریب‌خوردگی نکند.  

او زبان داستانی نویسنده و توجه به جزییات، پرهیز از استفاده از کلمات شکسته و محاوره جز در گفتگونویسی، داشتن تکنیک داستان‌نویسی و بیان مناسب داستان را مهم برشمرد و گفت: نداشتن زبان و نثر مناسب، به داستان لطمه می‌زند؛ به عبارتی باید در نوشتن داستان، فاصله‌ی بین شعر و داستان را حفظ کرد و اجازه نداد زبان شعری، جملات شاعرانه و اصطلاحات غیرداستانی در نثر داستان وارد شود.  

به گفته‌ی سرمشقی، استفاده کردن از زبان ساده در داستان‌نویسی به قوت اثر داستانی می‌افزاید.

برگزیده نخستین دوره جایزه سپیدار در ادامه مشخص‌کردن مخاطب داستان،  آماده کردن ذهن مخاطب برای پذیرفتن اثر، نوشتن به گونه‌ای که متناسب با سن مخاطب اثر باشد و پایان مناسب داستان  را به اعضا توصیه کرد.

او در پایان، مهم‌ترین عنصر در دنیای نویسندگی را «اخلاق» دانست و گفت: برای نویسنده شدن، مهم‌تر از زیاد نوشتن، خوب زندگی کردن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =