شعر گذشتن از بیان عادی و رسیدن به بیان شاعرانه است

پنج‌شنبه بیست و پنجم دی ۱۳۹۹، بهمن صباغ‌زاده شاعر و پژوهشگر فرهنگ شفاهی، کارشناس میهمان انجمن ادبی آفتاب شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، صباغ‌زاده در آغاز صد و هفدهمین انجمن ادبی آفتاب در گفتگویی صمیمانه با اعضاء درباره زیبایی‌های شعر صحبت کرد.

در این انجمن آثار: اعظم یوسف‌زاده، آیدا پاکزاد، زینب نجفی، نگار فرهمندنیا، مرتضی چزکی و فاطمه منتظری نقد و بررسی شد.

کارشناس میهمان انجمن، ضمن نقد و بررسی اثر اعظم یوسف‌زاده عضو مکاتبه‌ای استان گفت: از دیرباز همه متفق القول هستند که قالب غزل سخت‌ترین قالب برای سرودن است چرا که هر بار آوردن قافیه در ابیات، چالش برانگیز است. ردیف «ها» در غزل خانم یوسف‌زاده کار را سخت کرده است. چرا که به اجبار قافیه آمده است و در جای خودش نیست. اما شاعر زبان روانی دارد. البته بین زبان غزل امروز و دیروز تفاوت است. شاعر قدیم می‌توانست زبان را بشکند مثل گفتن «گر» به جای «اگر» ولی شاعر امروز به زبان حساس‌تر است و تلاش دارد به زبان امروز شعر بگوید.

شاعر مجموعه شعر «غزل‌های عزیزم» گفت: در شعر خانم پاکزاد اولین چیزی که مورد توجه قرار گرفت مراعات نظیر شعر است مانند دریا، پری، آواز خودکشی نهنگ‌ها که همه از یک جنس‌اند و به ما کمک می‌کند تا یک فضا را تصور کنیم.

صباغ‌زاده درباره شعر کودک زینب نجفی ضمن تسلیت درگذشت محمود کیانوش که پدر شعر کودک فارسی است یادآور شد که نقد شعر کودک زیر پایه‌های خودش را دارد. او گفت: وزن‌های کوتاه مناسب شعر کودک هستند و معمولا غافلگیری دارند. مانند شعر لواشک آقای اسدالله اسحاقی در کتاب دانه و هندوانه، که این غافلگیری دیده می‌شود.

کارشناس میهمان انجمن در ادامه گفت: تفاوتی است بین نوشته لبریز ازاحساس و شعر. شعر یک اتفاق است که علاوه بر اینکه لبریز از احساس است یک اتفاق هم در زبان است. پرهیز کنیم از بیان‌های عادی و تلاش کنیم بیان شاعرانه داشته باشیم.

صد و هفدهمین انجمن ادبی آفتاب در فضای مجازی و با حضور 48  نفر از اعضاء خود در ساعت ۱۹ به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =