«عکاسی مفهومی» موضوع کارگاه انجمن عکاسان کانون سیستان و بلوچستان

چهاردهمین کارگاه انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان با موضوع «عکاسی مفهومی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، چهاردهمین کارگاه انجمن عکاسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

مدرس این کارگاه، که به صورت مجازی برگزار شد، در تعریف عکاسی مفهومی با بیان این نکته که روشی در عکاسی است که با مفهوم، تخیل و رویاپردازی همراه است، گفت: عکاس در این شیوه‌ی عکاسی می‌کوشد بین یک موضوع واقعی و یک مفهوم خیالی رابطه برقرار کند.

ارمغان کاظمی ادامه داد: عکاس چیزی را به مخاطب نشان می‌دهد که واقعی نیست اما مفهوم و پیامی دارد که همین باعث جلب توجه و ایجاد احساس شگفتی در مخاطب می‌شود.

این مدرس عکاسی پس از بیان این نکته که «عکاسی مفهومی» هنری است که باید با خلاقیت همراه باشد، افزود: عکاس مفهومی هنرمندی است که باید بتواند یک تفکر را در ذهن بپروراند و به وسیله‌ی عکس پیام را به مخاطب انتقال دهد به گونه‌ای که مخاطب بتواند از آن رمزگشایی کند.

نویسنده‌ی کتاب قاب پنجره‌ها سپس اضافه کرد: تمام ساختار یک عکس مفهومی برپایه‌ی افکار هنرمند است که در ذهن خود برای آن برنامه‌ریزی و چیدمان می‌کند و در ادامه به دنبال اجرای آن فکر می‌رود که از این نظر شبیه یک مجسمه‌ساز است.

کاظمی عکس مفهومی را حاصل یک تخیل و رویاپردازی یا بزرگنمایی واقعیت دانست و گفت: یک عکاس غیر مفهومی سوژه‌اش را پیدا می‌کند در حالیکه یک عکاس مفهومی سوژه‌ی خود را می‌آفریند یعنی پس از خلق مفهوم در ذهن، عناصر گوناگون را در کنار هم قرار می‌دهد و در این مسیر می‌تواند در عکس دخل و تصرف کند و از نرم‌افزارهای رایانه‌ای و دیگر امکانات بهره ببرد.

وی «نگاه معنادار» را یکی از ضرورت‌های این نوع عکاسی دانست و گفت: هنرمند باید بیندیشد که چگونه می‌تواند یک مفهوم تازه خلق کند که مطالعه، آشنایی با هنرهای دیگر، تفکر، رویاپردازی و تمرین می‌تواند این حس زیبایی شناسی را تقویت کند.

در این کارگاه هم‌چنین کاظمی با به اشتراک گذاشتن عکس‌های متعدد برای هنرجویان و تفسیر و تاثیر نماد، به عنوان ابزاری بسیار مهم که مفهوم را به مخاطب القا می‌کنند، از اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان خواست برای نشست بعدی این انجمن برداشت خود را از یک عکس مفهومی بنویسند و در گام بعدی با موضوع مورد علاقه‌ی خود عکس تبلیغاتی بگیرند تا با تقویت تخیل بتوانند برای عکاسی مفهومی خود را آماده کنند.

گفتنی است ارمغان کاظمی، هنرمند اهل خوزستان، نویسنده، طراح، گرافیست، عکاس و مدرس عکاسی است که علاوه بر حضور و ارایه‌ی اثر در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، داوری در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی عکاسی را نیز در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =