اهمیت نقش دستگاه‌های فرهنگی در پاسخگویی به پرسش‌های کودکان و نوجوانان در خصوص تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی

مدیرکل کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان: تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در طراحی برنامه‌های دقیق فرهنگی و هنری و تشریح خدمات نظام به نسل نوجوان امروز از ضروریت‌هایی است که راه را بر بسیاری از آسیب‌ها می‌بندد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، جلسه‌ی کارگروه کودک و نوجوان بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مجتمع کانون استان برگزار شد.

مدیرکل کانون استان ضمن تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامی‌داشت یاد شهیدان و بنیانگذار انقلاب گفت: نسل کودک و نوجوان امروز می‌بایست ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی را بشناسد و به گونه‌ای پرورش یابد که بتواند در جهت حفظ ارزش‌ها و صدور آن به درستی ایفای نقش کند.

معصومه هادی ادامه داد: انقلاب اسلامی عزت، سربلندی و امنیت را برای مردم ایران و منطقه به ارمغان آورده و نماد آزادگی در جهان است و استقلال در عرصه‌های گوناگون، که مرهون انقلاب اسلامی ایران به رهبری معمار بزرگ انقلاب، امام خمینی(ره) و رهبری عالمانه‌ی مقام معظم رهبری و بیداری مردم است همواره ایران اسلامی را از بحران‌ها و مشکلات سربلند بیرون آورده است.

وی افزود: تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران، در طراحی برنامه‌های دقیق فرهنگی، هنری، ادبی و تشریح خدمات نظام به نسل نوجوان امروز از ضروریت‌ها است که راه را بر بسیاری از آسیب‌ها می‌بندد زیرا اگر ما به وظیفه‌ی خود درست عمل نکنیم دشمن بر افکار فرزندان ما نفوذ می‌کند.

مدیرکل کانون سپس عنوان کرد: نیازهای کودک نسل گذشته با نیازهای کودک امروزی، که طبق نظریه‌های جدید، خود یک طبقه‌ی اجتماعی است، بسیار متفاوت است و این ناشی از ذائقه‌ی متفاوتی است که دارد و این عمومیت به گونه‌ای است که محل جغرافیایی زندگی او هم در این نیازها تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

هادی در بیان مصداق این سخنان گفت افزود: انس کودکان و نوجوانان با فضای مجازی و اِشراف آنان در استفاده از  برنامه‌ها وامکانات این فضا بسیار شگفت‌انگیز است.

وی در ادامه با بیان این نکته که تجربه‌های سال‌های زندگی ما به ما می‌گوید هر مسیر جدید و ناشناخته، آسیب‌هایی دارد، عنوان کرد: فضای مجازی نیز با همه‌ی امکانات و فرصت‌هایی که ایجاد کرده، آسیب‌هایی به همراه دارد که غفلت از آنها می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای فرد و جامعه به وجود بیاورد.

هادی سپس از کارزارهای رسانه‌ای در فضای مجازی و فعالیت دشمنان با استفاده از تمام توان و تجهیزات خود در این راستا، به عنوان یکی از این چالش‌ها نام برد و گفت: خبرهای نادرست، شایعه‌های گوناگون و... که همراه با تبلیغات خاص بر روی کودکان و نوجوانان متمرکز شده می‌تواند فضای ذهنی آنان را به هم بریزد و به هویت آنان ضربه بزند.

نویسنده‌ی کتاب آسیب‌های اجتماعی در ادامه عنوان کرد: بسیار ضروری است که ما به عنوان متولیان بخش فرهنگ و سلامت اجتماعی جامعه با ایجاد کارگروه‌های تخصصی، هوشمندانه و دقیق برنامه‌هایی را برای آنان تدارک ببینیم در درجه‌ی اول آسیب‌زا نباشد و در نهایت آنان را برای روبه‌رویی با چالش‌ها آماده کند.

مدیرکل کانون در این بخش از سخنان خود به برنامه‌های گسترده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به عنوان یکی از پیشگامان ورود به عرصه‌ی مجازی، در تولید محتوای هدفمند(قصه، کتاب صوتی، آموزش، پویانمایی، کارگاه‌های برخط تخصصی و...) اشاره کرد و افزود: همه‌ی سازمان‌ها و نهادها وظیفه دارند با تلاش مضاعف شرایطی را فراهم کنند تا با سلامت از این مرحله عبور کنیم.

وی در بیان یکی دیگر از آسیب‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان گفت: با توجه به فشارهای فراوانی که در اثر تحریم‌ها بر روی دوش کشور و مردم نهاده شده، بسیاری از کودکان و نوجوانان پرسش‌ها و نکته‌هایی در خصوص چرایی انقلاب اسلامی و توان آن مطرح می‌کنند، که هرگاه با تبلیغات از جانب بیگانگان همراه شده، بدبینی‌هایی در بین این گروه‌های سنی که سال‌ها پس از پیروزی انقلاب متولد شده‌اند، به وجود آورده است که این یکی دیگر از بخش‌هایی است که ساماندهی به آن و پاسخگویی جامع و مطابق با ذائقه‌ی آنان بر عهده‌ی دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌ی کودک و نوجوان است.

هادی داشتن یک «سبد فرهنگی جامع» را یکی از ضرورت‌های فعالیت در حوزه‌ی کودک و نوجوان دانست و در بیان بخش دیگری از رسالت‌های کانون به شعار «آینده را باید ساخت» اشاره کرد و گفت: داشتن طرح، برنامه ریزی و اجرای آن، با استفاده از ظرفیت‌های موجود، می‌تواند کودکانی شاد، امیدوار، توانمند، همراه با هویت ملی و اسلامی پرورش دهد که با تکیه بر آموخته‌های خود برای رویارویی با آینده و ساختن آن آماده‌اند و رسیدن به این مرحله دور از دسترس نسیت.

گفتنی است در ادامه برنامه‌های پیشنهادی کانون برای حاضران بیان شد و اعضای کارگروه کودک و نوجوان بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شامل صدا و سیما، آموزش و پرورش، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) برنامه‌های خود را برشمردند.

قابل ذکر است ویژه‌برنامه‌هایی چون رونمایی از آثار هنری، جشنواره‌ی طراحی پوستر، قصه‌های انقلابی ویژه‌ی مربیان و اعضا، مهرواره‌ی جام بازی‌های بومی و محلی، نمایشگاه مجازی دستاوردهای کانون، وبینار بصیرت‌افزایی ویژه‌ی نوجوانان، صبح شعر و قصه «آهنگ بهاران»، نشست‌های تخصصی، انجمن‌ها، اجرای زنده‌ی شاهنامه خوانی در فضای مجازی، جشنواره مجازی کتاب آوا، اجرای برنامه‌ی تیم سیار کانون در طول دهه‌ی فجر و رژه‌ی کتابخانه‌های سیار بخشی از برنامه‌های کانون در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =