نخستین قصه گوی هرمزگانی در اولین جشنواره کشوری قصه گویی آسمانی شد

«محمد خطیبی‌زاده» از چهره‌های شناخته‌شده فرهنگ هرمزگان و قصه گوی پیشکسوت استان شامگاه جمعه سوم بهمن ۹۹ در سن ۸۵سالگی درگذشت. .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ «محمد خطیبی‌زاده» قصه گو، نویسنده، پژوهشگر و خیر هرمزگانی درگذشت.  

او که به نام «بَپ گَپو» (پدربزرگ) هم شناخته می‌شود، معلم، نویسنده و پژوهشگر، نیکوکار مدرسه‌ساز، عضو اولین دوره‌ی شورای شهر بندرعباس و از فرهنگیان باسابقه و معتمدان شهر بندرعباس بود.

محمد خطیبی‌زاده متولد ۲۰ آذر ۱۳۱۴ بندرعباس بود و سابقه‌ تدریس و فعالیت در دهه‌های قبل اداره‌ فرهنگ و آموزش‌وپرورش بندرعباس و جاسک را داشت.

 او در دهه‌ی ۱۳۳۰ جمع آوری مدارس کپری بندر جاسک را آغاز کرد  و با بنا نهادن مدارس خشتی گامی برای رفع محرومیت از مدارس این منطقه برداشت.

زنده یاد خطیبی زاده از اعضای هیات مدیره و موسس بسیاری از نهادها و انجمن های خیریه بندرعباس از جمله انجمن حمایت از کودکان سرطانی و انجمن خیران مدرسه ساز بود.

کتاب‌های «تاریخ فرهنگ نوین استان هرمزگان»، «پوشش مردم هرمزگان»، «مساجد، بقاع، قدمگاه‌ها و حسینیه‌های بندرعباس» و نیز پژوهش‌هایی درباره «دبستان جاوید» و «مکتب‌خانه‌ی ملاجهان» از جمله فعالیت‌های او است.

خطیبی زاده در اولین دوره جشنواره قصه گویی کشوری که در سال ۱۳۷۶ در گیلان برگزار شد؛ به عنوان نماینده استان هرمزگان حضور یافت و توانست با اجرای خود در معرفی آداب و رسوم و فرهنگ استان هرمزگان خوش بدرخشد.

چندی پیش در آذرماه ۹۹ همزمان با هفته پژوهش، کانون استان هرمزگان با توجه به کسالت محمد خطیبی زاده در منزل وی حضور یافت و به پاس سالها تحقیق و پژوهش از او تجلیل بعمل آورد.

در پی درگذشت زنده یاد محمد خطیبی زاده روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان پیامی به شرح ذیل منتشر کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

فصل ها خواهد گذشت و باد

داستان آن درخت مهربان را

باز خواهد گفت

با بهارانی که می آید

او هنوز آنجاست 

در ته دالان آئینه

درگذشت استاد محمد خطیبی زاده نویسنده، پژوهشگر و  پدر تعلیم و تربیت استان هرمزگان را  صمیمانه تسلیت می گوییم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی مسئلت داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =