مربیان قصه گوی استان با نحوی ساخت پادکست آشنا شدند

پنجمین وبینار آموزشی قصه گویی کانون خراسان جنوبی با حضور فائزه خسروی قصه گوی برگزیده بین المللی از استان کرمان و با موضوع «ساخت پادکست قصه گویی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان با هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹ پنجمین وبینار آموزشی قصه گویی با موضوع ساخت پادکست با حضور مربیان قصه گوی کانون خراسان جنوبی و با تدریس فائزه خسروی، قصه گوی برگزیده بین المللی از استان کرمان به مرحله‌ی اجرا در آمد.

بر همین اساس طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در ابتدای این نشست طی سخنانی هدف از برگزاری  این گونه کارگاه‌ها را توسعه فرهنگ قصه گویی و ارتقای حرفه‌ای مربیان کانون دانست و افزود: با توجه به شرایط موجود ناشی از شیوع بیماری کرونا، فعالیت مربیان کانون استان در حوزه قصه گویی متوقف نشده و به صورت مجازی کارگاه‌های آموزشی و انجمن قصه گویی کانون استان برگزار می شود.

وی برگزاری این کارگاه در استان را شروعی برای تولید پادکست‌های قصه گویی در مراکز کانون استان یاد کرد.

در ادامه این وبینار آموزشی خسروی مدرس این نشست، پادکست را در لغت به عنوان برنامه‌ی رادیویی دیجیتالی ضبط شده که برای استفاده در دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود دانست و افزود: پادکست‌ها مجموعه‌ای از محتواهای صوتی از پیش ضبط شده هستند که حول یک ایده ساخته می شوند و ممکن است از فصل‌های مستقل و بخش‌های مختلف تشکیل شوند.

وی بدون محدودیت واغلب رایگان بودن در فضای اینترنت را از دلایل استفاده از پادکست‌ها دانست و اظهار داشت: گوش دادن در اوقات فراغت یا به اصطلاح در زمان‌های مرده،  در دسترش بودن و بهره برداری گزینشی در حوزه‌های مورد علاقه افراد از دلایل استفاده از پادکست‌ها به شمار می‌روند.

خسروی پادکست را با برنامه‌های رادیویی متفاوت دانست و گفت:  برنامه‌های رادیویی در ساعت مقرر و به طور زنده، در مدت زمان مشخص و اغلب بدون تکرار و همچنین حضور مهمانان برنامه در استودیو ضبط می‌شوند این در حالی است که پادکست‌هارا می توانیم چندین مرتبه گوش کنیم جلو ببریم، و بدون احتیاج به صدابردار حرفه‌ای و با بهره گیری از روش‌های مختلف صدای خودمان را در محیط‌های مختلف ضبط کنیم .

مدرس این وبینار در بخشی دیگر از مباحث خود به معرفی انواع پادکست پرداخت و ادامه داد: پادکست مصاحبه‌ای، شامل گفتگوی دوطرفه، پادکست تک نفره، پادکست میزگرد با حضور چند نفر و عموماً همراه با یک مجری، پادکست قصه گویی به دو مدل داستانی و غیر داستانی و پادکست ترکیبی که محصولی از ترکیب چندین مدل محتوای صوتی است از انواع پادکست‌های رایج به شمار می‌روند.

این هنرمند قصه گو در ادامه به معرفی چند نمونه از پادکست‌ها شامل استرینگ کست(داستان واقعی)، اِی موزیک (در باره موسیقی یا مستند نمایشی)، رادیو عجایب(راز و رمزهای دنیا)، فردوسی خوانی (شاهنامه خوانی)، رادیو کودکان دنیا و ارایه بخش‌هایی از آن  برای آشنایی بیشتر مربیان پرداخت.

خسروی پادکست قصه گویی را که بیشتر در مراکز کانون مورد استفاده قرار می گیرد را یک فایل صوتی حاوی محتوای قصه و قصه گویی دانست که به سه شکل پادکست قصه گویی از قبیل اجرای یک قصه به روایت قصه گو با شیوه ترکیبی، پادکست درباره قصه شامل گفتگو، میزگرد، مستند، نمایش و مصاحبه و پادکست قصه‌های عامیانه و محلی مانند مصاحبه و مستند ضبط و ارایه می شود.

وی ضمن پاسخ به سوالات همکاران به بیان مراحل تهیه و شرایط آغاز و ضبط پادکست شامل ضبط صدا در محیط‌های داخلی و استودیو، محیط‌های بیرونی مانند فضای باز یا آمبیانس، و استفاده از آرشیوهای صوتی کلام و موسیقی و افکت پرداخت.

میهمان این وبینار از تلفن همراه و رایانه به عنوان وسایل اولیه ضبط پادکست یاد کرد و نکاتی شامل فاصله از میکروفن، حفظ لحن بعد از توقف‌ها، تمرکز صدا بدون میکروفن، میکس صدا و ... را به مربیان حاضر در این وبینار توصیه کرد.

گفتنی است بخش پایانی این وبینار به آموزش کارگاهی، کار با نرم افزار Adobe Audition اختصاص داشت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =