برای تولید محتوا در فضای مجازی، نیازمند شناخت مخاطب هستیم

وحید خسروی، قصه‌گو وکارگردان نمایش با حضور در نشست مجازی «چگونگی تولید محتوا در فضای مجازی» که در کانون فارس برگزار شد، تولید محتوای مناسب در فضای مجازی را نیازمند شناخت درست مخاطب دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، خسروی که در جمع مربیان و کارشناسان کانون فارس سخن می‌گفت، جامعه و شرایط جهانی را به گونه‌ای دانست که لازم است  کارکرد، کاربرد و چگونگی عملکرد در فضای مجازی را یاد گرفت. به گفته‌ی او، امروز دنیای مجازی، بسیار قدرتمند و فوق‌العاده جذاب است و افراد مختلف از سراسر دنیا با این فضا به‌طور مستقیم در ارتباط هستند و اطلاعاتی را منتشر می‌کنند؛ ما نیز باید به عنوان کارکنان و مربیان یک مجموعه‌ی فرهنگی در این خصوص خیلی بهتر و حرفه‌ای‌تر عمل کنیم.

این بازیگر و کارگردان نمایش افزود: تقریبا تمام فعالیت‌های کانون به سوی فضای مجازی سوق داده شده اما هنوز عملکرد درستی در ارائه و تولید محتوا در این فضا اتفاق نیفتاده و نیازمند بازنگری است.

خسروی با تقسیم‌بندی بخش‌های تولید محتوا در فضای مجازی گفت: قبل از هر چیز باید مخاطب را شناخت و مطلب، عکس و فیلم را متناسب با نیاز مخاطب موردنظر، آماده‌ و مناسب‌سازی کرد.

به گفته‌ی او وقتی مخاطب را بشناسیم آنچه به عنوان محتوا و مطلب در فضای مجازی قرار می‌گیرد دارای چهارچوب خاص خودش است و مربی می‌داند از چه زاویه‌ای به مطلب و محتوا بپردازد تا مخاطب را جذب کند.

این مدرس قصه‌گویی، جذب مخاطب از طریق ایجاد جذابیت‌های بصری را اولین گام فعالیت در فضای مجازی دانست که بعد از آن ارائه‌ی محتوا و مطلب مناسب، قدرت جذب را افزایش می‌دهد.

او از مربیان خواست به شکل خریدانه و نقادانه، صفحات و گروه‌ها را در فضای مجازی مشاهده کنند  که چگونه به جذب مخاطب می‌پردازند.

خسروی در بخش دیگری از سخنانش به سرعت رشد تکنولوژی و فراگیری آن اشاره کرد و گفت: جامعه با سرعت عجیبی پیش می‌رود و کودک و نوجوان از ما پیشی گرفته است. منتظر نباشیم به ما آموزش دهند؛ خودمان به دنبال آموختن باشیم و با علم روز و تکنولوژی و آنچه مخاطب امروز نیاز دارد همراه شویم. امروز با کودک و نوجوانی در ارتباط هستیم که انیمیشن‌های درجه یک دنیا را در اختیار دارد ولی ما هنوز برای فیلم گرفتن از قصه‌ی خودمان خلاقیتی به خرج نمی‌دهیم.

قصه‌گوی برگزیده بین‌الملل کانون، صفحات مجازی کانون را عاری از ساز و کار مناسب و ثابت برای معرفی به مخاطب دانست و گفت: صفحات ما هویت بصری ویژه ندارد. کادربندی، شروع، پایان و رنگ‌بندی خاص وجود ندارد که در ذهن جا بگیرد و نشانه‌ای شود برای هویت‌بخشی به پست‌ها و محتوای فضای مجازی. به عبارتی شکل و شمایل، ظاهر و قالبی که انتخاب می‌کنیم برای مخاطب آشنا نشده که هر کسی با دیدن آن تشخیص دهد مربوط به کانون است.

کارشناس هنرهای نمایشی کانون کشور به مربیان توصیه کرد علاوه بر آشنایی با نرم‌افزارهای تولید محتوا در فضای مجازی، نوشتن و داستان‌سرایی را هم یاد بگیرند تا محتوا، واژه‌ها و اصطلاحات گویا و روشن‌کننده مطلب، عکس و فیلمی باشد که منتشر می‌شود. هشتگ‌گذاری، منشن و تگ و تبادل کردن از دیگر مواردی بود که خسروی آنان را در تولید محتوای فضای مجازی دارای اهمیت دانست.

این جلسه با صحبت‌های سرپرست کانون فارس نیز همراه بود. سعیدرضا کامرانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت فضای مجازی گفت: امروز، فضای مجازی دیگر فضای حقیقی به‌شمار می‌آید که استفاده‌ی مطلوب از آن می‌تواند، ثمرات بسیاری را در پی داشته باشد، هر چند تولید محتوا در این فضا هنوز دارای مشکلاتی است.

سرپرست کانون فارس در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا تلنگری بود برای استفاده بیشتر از فضاهای مجازی و کانون با تبدیل این تهدید به فرصت با حضور در این فضا و ارائه‌ی فعالیت‌ها و برنامه‌ها، برای مخاطب کودک و نوجوان و خانواده‌ها  گام بزرگی را برداشت هر چند تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله وجود دارد.

نشست مجازی «چگونگی تولید محتوا در فضای مجازی» با صحبت مربیان و کارشناسان و ارائه‌ی نقطه‌نظرات آنان ادامه و پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =