راه رسیدن به شعر امروز، از وادی شعر کهن آغاز می‌شود

سیده محدثه حسینی شاعر و نویسنده کشور معتقد است: هیچ سپید سرایی از روز اول بهترین کارهای سپید و آزاد را ننوشته است؛ بلکه ابتدا با تکیه بر ادبیات موزونِ کهن، موسیقی شعر و چینش آهنگین کلمات را شناخته و برای رسیدن به شعر امروز، مسیری را طی کرده که از وادی شعر کهن، شروع شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سیده محدثه حسینی شاعر و نویسنده کشور در سومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبادان و خرمشهر، با بیان این مطلب گفت: همه‌ی ما آدم‌ها دارای احساس و عاطفه هستیم اما همه نمی‌توانیم احساسات خود را در قالب شعر منتقل کنیم برای این کار باید تمرین کنیم و به موضوعات تکراری اطرافمان با نگاهی جدید و از دریچه‌ای تازه بنگریم.

او افزود: ویژگی خاص آثار ادبی ماندگار همین است که صاحب اثر توانسته دیگرگونه دیدن و دیگرگونه شنیدن و بیان متفاوت را تجربه کند.

حسینی تأکید کرد: شعر، سه عنصر مهم دارد که عاطفه، تخیل و اندیشه هستند و اگر بخواهیم نوشته‌های خود را به شعر نزدیک کنیم باید به سمت جور دیگر دیدن و جور دیگر گفتن برویم.

این شاعر و نویسنده، شعر را دارای دو ساختمان بیرونی و درونی دانست و اضافه کرد: اگر قالب شعر که بخشی از ساختار بیرونی آن است، مشکل داشته باشد، ذهن مخاطب درگیر مشکلات ظاهری آن می‌شود و کمتر رغبت می‌کند به آنچه شاعر گفته، گوش دهد.

حسینی توضیح داد: نمای شعر، وزن عروضی، قافیه و ردیف است. اگر این‌ها درست نباشد یعنی استخوان‌بندی بنای شعر، ضعیف و معیوب است.

مؤلف کتاب «مثل چای صبحانه» در ادامه به لزوم رعایت ایجاز در شعر اشاره کرد و گفت: اولین گام به سمت سرودن، رعایت ایجاز است و در نگارش شعر همواره باید از توصیفات اضافه و قابل حذف، پرهیز کنیم.

وی تأکید کرد: جملات خبری و گزارش گونه که حامل هیچ تصویر خیال‌انگیز و شاعرانه نیستند و نتوانسته‌اند خود را با آرایه‌های ادبی زینت ببخشند، مانع شعر شدنِ کلام می‌شوند.

مربی باسابقه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان گلستان در ادامه به شرح نکاتی پیرامون نوشتن متن ادبی پرداخت و گفت: در نوشته ادبی نویسنده از عنصر خیال به‌گونه‌ای هوشمندانه استفاده می‌کند که خواننده را مسحور خود کند.

حسینی در ادامه توضیح داد: برای نوشتن یک متن ادبی لازم است که مطالعه داشته باشیم. کتاب‌خوان باشیم تا بتوانیم از واژه‌ها به‌موقع و به‌جا استفاده کنیم. نه به این معنا که کتابی بنویسیم، بلکه از ترکیب درست کلمات، واژه‌های بدیع خلق کنیم.

بر اساس این گزارش، تفاوت شعر و نثر، توجه به صوت، معنا و آهنگ کلمات، خیال و عناصر آن، لزوم خلاقیت و نوآوری، ازجمله موارد دیگری بود که حسینی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست پرداخت.

در این نشست مجازی، شکیبا جلیلیان، طراوت ریاحی و زینب شهیبی، ازجمله نوجوانانی بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

گفتنی است: سومین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان حوزه‌ی آبادان و خرمشهر، در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور، سیده محدثه حسینی شاعر و نویسنده کشور، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون خوزستان و جمعی از شاعران نوجوان مراکز کانون آبادان و خرمشهر، برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =