کارگاه آموزشی کاغذ و تا (اوریگامی) ویژه مربیان کانون استان برگزار شد

در دومین روز از دهه فجر، کارگاه آموزشی (کاغذ و تا) اوریگامی در کانون خراسان جنوبی برگزار شد و مربیان کانون استان با تدریس احسان بلوری از کارشناسان فرهنگی اداره کل استان با این هنر جذاب بیشتر آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در ابتدای این کارگاه آموزشی که به صورت مجازی برگزار شد، هنر کاغذ و تا(اوریگامی) را  هنر خوب دیدن و بکارگیری ظرافت دستان با تمرکز ذهن دانست و گفت: یکی از اهداف این هنر خلق طرح های جدید به کمک تاهای هندسی و به نوعی پرورش ذهن و دستان است.

وی اضافه کرد: امروزه از این هنر در حوزهای متعدد علمی و صنعتی استفاده می شود و از همه مهمتر شوق و علاقه به طبیعت و توجه عمیق به موجودات زنده را در انسان افزایش می دهد.

حمیدی نظم و ترتیب بیشتر در کارها، افزایش مهارت دست‌ها، دقت و تمرکز بیشتر و همچنین هماهنگی بین اندیشه و عمل را از اهداف آموزشی این هنر در مراکز کانون نام برد.

در ادامه  بلوری  مدرس این کارگاه مباحث خود را با تعریفی از اوریگامی آغاز کرد و افزود:  اوریگامی  واژه‌ای ژاپنی‌ است که از Ori  به‌ معنای «تاکردن» و  Gami یا Kami  به‌ معنای «کاغذ» به وجود آمده است.

وی ادامه داد:  با اینکه هنر اوریگامی یا همان هنر «کاغذ و تا» در بسیاری ‌از کشورهای جهان شناخته و حتی کاربردی شده است در کشور ما این هنر در ابتدای راه است و تنها به ‌عنوان یک سرگرمی کودکانه تلقی می‌شود.

بلوری  با  معرفی بنیان گذاران این هنر در جهان، از «حسین سلطانی کیا» به عنوان  پدر این هنر در ایران یاد کرد و پس از آن به تفاوت‌های این هنر با کاردستی پرداخت.

مدرس این کارگاه ماژولار، تسلیشن، کریگامی، مرطوب، ناپیکن، کوئیلینک، پاپ آپ، بلوکه زنی یا آجر چینی را از شاخه‌های اوریگامی نامید و به تشریح و کاربردهای هر کدام از این شاخه‌ها پرداخت.

این فعال در حوزه هنر اوریگامی از «درنا» به عنوان سمبل این هنر یاد کرد و اظهار داشت: این پرنده‌ی دریایی سمبل بین المللی صلح و در نظام نشانه های آسیایی نماد طول عمر است که  از سرگذشت واقعی دختربچه‌ای به نام ساداکو ساساکی برگرفته شده که در جنگ جهانی دوم پس از بمباران اتمی ژاپن توسط آمریکا، دچار بیماری شده بود.

وی با معرفی فواید اوریگامی گفت: حوزه‌های توانایی حل مشکل یا معما، رشد نظم و ترتیب بهتر درکارها، افزایش نتیجه گیری های منطقی و ریاضی، خداشناسی، افزایش مهارت دست ها، هماهنگی بین چشم و دست و مغز، تمرکز حواس، آرامش ذهن و افزایش صبر، و جایگزین بازی های کامپیوتری و موبایلی، از فواید کاغذ و تا است  که نتایج آن‌را می توان در بسیاری از دستاوردهای علمی و تولیدات صنعتی بشر در بخشهای هوا و فضا، پزشکی، معماری و... دید.

این کارشناس فرهنگی، با اشاره به نقش اوریگامی در آموزش و پرورش گفت:از این هنر به تازگی به عنوان یک تکنیک آموزشی بخصوص برای تدریس مفاهیم ارتباط بین سطح و حجم استقبال می‌شود و از وسایل ویژه آموزش نیز محسوب می شود و به عنوان ابزار کمک آموزشی در کودکستان ها و مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلوری در بخش دوم این کارگاه آموزشی به روش اصولی آموزش اوریگامی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و با ارایه تمریناتی، کلیدی ترین نشانه اوریگامی،اصطلاحات اوریگامی(تاهای ضربدر، تاهای به اضافه، لب به لب کردن کاغذ) استفاده بهینه از کاغذ و آموزش غیر مستقیم حفاظت از محیط زیست را برای همکاران خود تشریح کرد.

گفتنی است پایان بخش این کارگاه به پخش پویانمایی اوریگامی و پاسخ به سوالات مربیان اختصاص داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =