کد خبر: 303285
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
بازدید 372
بیانیه هیأت داوران نخستین مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها

هیات داوران نخستین مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها متشکل از زینب سنچولی، طیبه جلالی، لیلی دولت آبادی، شهروز بایی، معصومه شهریاری و سید رهبان مسلمی عقیلی با صدور بیانیه‌ای به کار این مهرواره پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، متن بیانه هیات داوران به شرح ذیل می باشد: 

به نام اول آرامش دهنده ی دل ها که مهرش تا همیشه بر جانمان جاری ست

و به نام مادر که لالایی پر شور هستی را برای‌مان سرود، عاطفه را در صداقت کلامش جاری کرد و آهنگ مهربانی را به شیواترین بیان معنا کرد.

اولین مهرواره‌ی کشوری پرواز لالایی‌ها به میزبانی استان گلستان با هدف ارج نهادن به  فرهنگ و پیشینه‌ی لالای، شناسایی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها٫ مادران و پدرانی که در جای جای این سرزمین گنجینه‌ی والای لالایی را پاس داشتند و در تجربه‌ی زیستی آن را به فرزندان خود منتقل کرده اند٫ شناسایی کودکان و نوجوانان مستعد و علاقه‌مند برای حفظ اشعار لالایی‌ها و اجرای آن به زیباترین شکل ممکن و همچنین نوآوران و بازآفرینان لالایی برگزار گردید.

هیئت داوران مهرواره‌ی پرواز لالایی‌ها یک هفته‌ی بی نظیر را با لالایی‌هایی پر از مفهوم و پر از سوز و گداز شرکت کنندگان گران‌قدر گذراند.

هفته‌ای که  ضربان قلبمان با نوای لالایی‌هایی از شمال و جنوب و شرق و غرب کشورمان می‌تپید، از شما چه پنهان با بعضی از لالایی‌ها بغض کردیم و بعضی دیگر شادمان کرد. ره توشه‌ی این سفر فرهنگی هر چه بود لالایی‌هایی ناب را مهمان دل هایمان کرد.

هیئت داوران مهرواره پس از بررسی لالایی‌های رسیده به دبیرخانه، ذکر نکاتی را لازم می داند:

لالایی ساده ترین و زیباترین آهنگی‌ست که با کلام جاری می شود و کودک با آن ارتباط برقرار می کند و وارد جهان آوایی می شود، پس بی دلیل نیست که شنیدن این نوا از مادران و مادر بزرگ‌ها و در مجموع بزرگسالان( پدران و پدربزرگ‌ها حتی) خوش آیندتر باشد.

لالایی بسیاری از مناطق میهن عزیزمان پر از بار عمیق مفهومی ، اقلیمی و بومی همان منطقه است و گاه از این منظر منحصر به فرد به شما می‌رود و در مقابل متن برخی از لالایی‌ها هم که تعدادشان کم نیست ریشه‌ی مفهومی مشترک داشتند که نوای محلی را خاص و یگانه کرده بود.

از جمله بیشترین محتوای لالایی‌های رسیده، درد دل‌ها و دلتنگی‌های مادرانه، دوری مادران جوان از خانواده‌ی پدری، دوری و دلتنگی از همسر، آرزوهای دور و دراز برای فرزندان دختر و پسر، عرض ارادت به اهل بیت و ۱۴ معصوم و شفاعت از آن عزیزان برای عاقبت به خیری فرزند و لالایی حضرت رباب برای حضرت علی اصغر ۶ ماهه بود.

تلاش برخی از شرکت کنندگان فرهیخته در بازآفرینی لالایی‌ها و گنجاندن موسیقی مطابق با سلیقه‌ی کودک امروزی قابل تقدیر بود.

در بخش کودک و نوجوان نیز شاهد اجراهای زیبایی بودیم ، اجرای لالایی‌هایی که این نوید را می داد، هنوز لالایی در خانواده‌ها زنده است و کودک و نوجوان ما با تقلید آگاهانه از آنچه به یاد می‌آورد و آنچه با خلاقیت بر آن می افزاید میراث دار  شایسته‌ی این فرهنگ عظیم خواهد بود.

در بین لالایی‌های رسیده لالایی‌هایی برای کادر سلامت و درمان و نیز شهدای گرانقدر این مرز پر گوهر اجرا شده بود که جای تقدیر دارد.

در پایان هیئت داوران  با سپاس بسیار از همه‌ی شرکت‌کنندگان فرهیخته  از جای جای میهن اسلامی که به راستی آیینه دار بخشی از آیین کهن این دیار در قالب اجرای زیبای لالایی‌ها بودند٫ نتایج داوری خود را در بخش های صوتی و تصویری با توجه به گروه سنی اعلام می دارد. هرچند هنوز بر این اعتقاد است که -برای چیدن گل انتخاب لازم نیست-

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =