تقدیر از لالایی‌های ایرانیان در مهرواره ملی کانون

نخستین مهرواره ملی «پرواز لالایی‌ها» در گرگان، ۲۴ برگزیده خود را از میان ۱۳۶۰ اثر ارسالی معرفی و از آنان قدردانی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در آیین پایانی این رویداد که روز ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی و به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان برگزار شد، فیلم و صدای پخش شده برخی از لالایی‌های برگزیده برای کاربران صفحه رسمی کانون و صفحه اینستاگرام استان گوش‌نواز بود.

در این رویداد ۲۴ لالایی به صورت جداگانه صوتی و تصویری در چهار بخش کودک، نوجوان، بزرگسال و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

لالایی‌ها بازتولید و تکثیر می‌شود

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری که میهمان مجازی این آیین بود در سخنانی با تاکید بر ضرورت حفظ و ترویج مفاهیم فرهنگ شفاهی در مناطق مختلف کشور و شرایط فعلی که باعث شده کودکان و نوجوانان کمتر شرایط حضور در جامعه را داشته باشند، گفت: کانون در این ماه‌ها تلاش می‌کند با انجام برنامه‌های متنوع و برگزاری مهرواره‌ها، جشنواره‌ها و آموزش‌های مجازی، جای خالی فعالیت‌های فرهنگی مورد نیاز  مخاطبان را پر کند.

محمدرضا زمردیان برپایی فعالیت‌هایی چون مهرواره لالایی‌ها و جشنواره‌های قصه‌گویی را مصداقی برای توجه کانون به انتقال مفاهیم فرهنگی غنی کشور به نسل جدید عنوان کرد و افزود: فراهم‌کردن بستری مناسب برای ایجاد بایگانی قابل بازیابی آثار مهرواره «پرواز لالایی‌ها» بر مبنای نوع محتوا، شیوه اجرا، گویش و ریشه‌های زبانی و سرزمینی ضرورتی است که می‌تواند هم در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی و هم در زمینه تولید و اقتباس، مهم، کاربردی و قابل استفاده باشد.

او انتشار این آثار را با توجه به جذابیت و اهمیت حوزه ادبیات شفاهی و تعداد آثار ارسالی، گستره‌ی سرزمینی، فرهنگ و لهجه‌های متفاوت اقوام ضروری دانست و بر اهمیت بازتولید حرفه‌ای و فاخر این آثار به‌عنوان گنجینه‌ای مناسب برای نسل امروز تاکید کرد.

زمردیان در عین حال یادآور شد که در بازتولید لالایی‌ها باید به دو رویکرد مهم «بررسی محتوایی لالایی‌ها و قصه‌ها و استفاده از محتوای قابل استفاده و شاید، بازنگری و اصلاح برخی محتواها بر مبنای نیاز امروز»، همچنین «حفظ ریتم و روح موسیقیایی آثار» به‌صورت جدی توجه کرد.

بر اساس این گزارش در آیین پایانی مهرواره ملی «پرواز لالایی‌ها» که در مجتمع فرهنگی هنری کانون گرگان برگزار شد، تعدادی از مسئولان استانی از جمله مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیرعامل سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری گرگان حضور داشتند.

مدیرکل کانون گلستان نیز در ابتدای برنامه برخی از اهداف این مهرواره شامل ترویج میراث معنوی لالایی، احیای لالایی‌های اقوام و خلق آثار جدید را یادآور شد و گفت: لالایی‌‎ها طیف‌های رنگارنگی از آرزوها، نیایش‌ها، بیان درد و رنج مادران برای فرزندان، انتقال احساسات، عواطف و عشق به فرزند و خانواده است و سادگی زبان و کاربردی بودن آن باعث ماندگاری لالایی‌ها می‌شود.

محبوبه رجب‌نسب همچنین، برگزاری این رویداد را ادامه مهرواره‌ای استانی عنوان کرد که در سال ۱۳۸۷ از سوی کانون استان گلستان برگزار شده بود.

بر این اساس، داوران مهرواره متشکل از زینب سنچولی، طیبه جلالی، لیلی دولت‌آبادی، شهروز بایی، معصومه شهریاری و سیدرهبان مسلمی‌عقیلی برگزیدگان خود را اعلام کردند که اسامی آنان در سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir منتشر شده است.
هیات داوران نیز در بیانیه خود اجرای  لالایی شرکت‌کنندگان به‌ویژه کودکان و نوجوانان را دلنشین و زیبا توصیف کرده و آورده است: این اجراها این نوید را می‌داد که هنوز لالایی در خانواده‌ها زنده است و حتی بچه‌ها هم با تقلید آگاهانه از آن‌چه به یاد می‌آورند و آن‌چه با خلاقیت بر آن می‌افزایند، میراث‌دار شایسته‌ی این فرهنگ عظیم خواهند بود.
یادآوری می‌شود مضمون بخشی از لالایی‌های رسیده به قدردانی از کادر سلامت و درمان و نیز شهدای گران‌قدر این سرزمین اختصاص داشت.

اسامی برگزیدگان نخستین مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =